FilFan.com
FilFan.com تاريخ النشر: السبت، 23 مايو، 2015 | آخر تحديث:
الشيخ خالد الجندي والإعلامية ريهام سعيد

هاجم الشيخ خالد الجندي، الإعلامية ريهام سعيد بعد تصريحاتها ببرنامج "مصارحة حرة" مع الإعلامية منى عبد الوهاب والتي قالت خلالها: "الشيخ خالد الجندي شاغل نفسه بالبرامج أكتر من الدين".

ورفض الشيخ خالد الجندي ذكر اسم الإعلامية ريهام سعيد خلال حديثه عنها في حلقة الجمعة من برنامج "نسمات الروح" على فضائية الحياة، ووصفها بـ"فتاة الشيزلونج"، وقال لمشاهديه: "انتوا فاكرين فتاة الشيزلونج دي ذات الأربعين وجه، اللي بتطلع مرة مع العفاريت ومرة تطلع بتحفر في قناة السويس، واللي بتطلع رقاصة في مسرحية وبتطلع ممثلة بسيجارة في تمثيلية وتلاقيها في الصعيد عمالة بتضحك على الناس الغلابة هناك وتقولهم بيوتكم اتحرقت من العفاريت والجن، فتاة الشيزلونج دي ليها تعليق غريب أوي استوقفني، بتقولك إن المفروض الشيخ يخليه في الدين وما يعلقش على البرامج التانية، متخيل إنت حضرتك لما الرقاصات ينصحوا الشيوخ بشغلهم، والله أمر يدعو إلى العجب".

اقرأ أيضًا- بالفيديو- ريهام سعيد عن خالد الجندي: محدش يقول عليه شيخ
بالفيديو- "شد وجذب" بين ريهام سعيد ومنى عبد الوهاب في "مصارحة حرة"

بالفيديو- مدحت شلبي عن "حلقة الجن": هذه حقارة إعلامية.. وريهام سعيد ترد

بالفيديو- خالد الجندي لـ "إعلامية الخرافة": إبليس سيتبرأ منك

وأضاف الجندي موجهًا حديثه لريهام سعيد: "يعني انتي عمالة تهرينا آراء في الدين وآراء في الجن وآراء في العفاريت، وآراء في الحرائق مش عاتقة قضية في التاريخ البيزنطي ولا الإسلامي إلا بتقولي رأيك فيها، ومرة تطلع تعمل مسكينة ومرة تطلع تعيط وتمثل، أنا بيلفت نظري العنوان اللي على YouTube، فأنا بفضل الله مش بتابعك".

واتهم الجندي، مقدمة برنامج "صبايا الخير" بأنها تستغل "الغلابة والمساكين وتلعب بالبسطاء من أجل السبوبة"-بحسب وصفه، مدللًا على ذلك بقوله: "بدليل أنها تطلع دائما لتقول إنها النجمة الأولى في العالم وأن الجميع يغار منها".

وقال موجهًا حديثه للإعلامية ريهام سعيد: "نتوسل إليكي اتقي الله فينا في رمضان".

وتابع: "انتوا عايزين الشيخ يطلع يتكلم فقط عن السواك، ومين قال إن الشيخ مش بيعترف بالجن، من لا يعترف بالجن كافر، وبعدين احنا نسينا إنها دافعت عن الست اللي شتمت الضابط في المطار وقالت إنها صاحبتي، هي فعلاً صاحبتك".

وأضاف قائلًا: "الأعمال الخيرية العظيمة اللي بتعمليها دي ربنا يجازيكي خير عليها، لكن عشان ربنا أكرمك بقناة تطلعي عليها، تقومي تستضيفي شواذ وتدخليهم بيوت الناس، هل هذا يرضي الله، إحنا طالبين منك إنك تستمري كإعلامية تخدم المجتمع".