محمد سلطان محمود
محمد سلطان محمود تاريخ النشر: الأربعاء، 20 يوليو، 2022 | آخر تحديث: الأربعاء، 20 يوليو، 2022
جينيفر لوبيز وبين أفليك

أجرى الفنان عباس أبو الحسن مقارنة بين صورتين للزوجين بين أفليك وجينيفر لوبيز.

وتحدث أبو الحسن عن الفارق الذي طرأ على النجمين خلال 20 عاما، وهو المدة بين التقاط الصورتين.

نرشح لك- أسرة حسن أبو السعود ترد على شيرين عبد الوهاب: قلة الأصل زايدة وقلة الأدب مسكوت عنها

جينيفر لوبيز وبين أفليك

وكتب عباس أبو الحسن عبر حسابه على Facebook: "توقفت عند الصورة دي وتأملتها، في فرق ٢٠ سنة بينهم، في ٢٠٠٢ هتلاقي التقل فى الصورة عنده هو، متوهج وعنيه بتلمع ويبدو عنده خطة خاصة به وغموض ساحر في هالته وهي شكلها عادي، مطفية و عينيها تايهة وتفتقد اليقين".

وأضاف: "بعد ٢٠ سنة لما رجعوا دلوقتي لبعض واتجوزوا، هتلاقي الآية اتعكست؛ الزمن صقل المرأة فالتقل والسحر والغموض والتوهج راح عندها هي، وهو الزمن دهمه فأصبح مطفي ونظرة تخفي استسلام وشك والهالة الساحرة أختفت" .

عباس أبو الحسن

وأوضح أبو الحسن: "الحقيقة أن دي قصة الرجل والمرأة وتطورهم الطبيعي بالذات في مجتمعاتنا البالية، مع الوقت تتحول الفتاة الي امرأة بتنضج وبتكتمل وبتدرك قوتها و كينونتها وتفردها وبيتقلص حجم الراجل في حياتها، لأنها بتفقسه وبتكتشف أنه في الآخر هيش على مافيش".
وتابع أبو الحسن: "والشاب بيصبح رجل منهك مهدود حيله مقطوع وتقلصت مخالبه و نفسه مكروش ومش قادر على التناطح مع كائن معدش بياكل من أونطة زمان".

وأكد عباس أبو الحسن: "زمان لما شفت أبويا وأمي وأزواج آخرين من الجيل بتاعهم واللي حصل بينهم، رغم ان قصة كل منهم مختلفة بإختلاف ظروفهم الثقافية والاجتماعية لكن مشتركة في الخلفية الذكورية الأبوية السلطوية المتجذرة للرجل، أدركت ملخص عبقري للعلاقة بين الزوج والزوجة المصريين، لا تخرج عن تلك الحبكة وهي أن في أول ١٥ سنة الراجل الفحل بيعذب في الست المقهورة و الـ ١٥ سنة اللي بعدهم الست القوية بتنتقم من الراجل اللي خاب و اتكشف وبان وتبلد، وبعدين يطلقوا ويبقوا زي الإخوات، وعجبي ".

وتعود بداية علاقة جينيفر لوبيز وبين أفليك إلى عام 2002، أثناء فترة تصوير فيلم Gigli الذي شاركا في بطولته، وبعد علاقة عاطفية تقدم أفليك لها بطلب الزواج في نفس السنة، لكن الثنائي ألغيا خطتهما للارتباط عام 2004 بسبب التركيز الإعلامي الشديد عليهما، قبل استئناف علاقتهما خلال الأشهر الأخيرة، وإعلان زواجهما يوم الأحد الماضي 17 يوليو 2022.

اقرأ أيضا:

مدين: عودة "بنت الجيران" على يوتيوب ليست النهاية

شيرين : أستاهل ضرب الصرمة لدفاعي عن حسام حبيب ومهري لازم يكون 10 مليون دولار

حسام حبيب يرد على شيرين عبد الوهاب: بتهددني علشان اسمع الكلام (تسجيل صوتي)

شيرين عبد الوهاب : قلت لحسام روح يا عين أمك جيب المأذون وطلقني وكانت فضيحة في الأوتيل

لا يفوتك: ايه الأغنية اللي عمك البات حس إنها قريبة من أغنية روبي الجديدة نمت ننه ؟؟!

حمل آبلكيشن FilFan ... و(عيش وسط النجوم)

جوجل بلاي| https://bit.ly/36husBt

آب ستور|https://apple.co/3sZI7oJ

هواوي آب جاليري| https://bit.ly/3LRWFz5