بالصور- فستان سارة عبد الرحمن في ختام القاهرة السينمائي مستعمل من وكالة البلح

بالصور- فستان سارة عبد الرحمن في ختام القاهرة السينمائي مستعمل من وكالة البلح

نهال ناصر | في الأخبار،حياة المشاهير تاريخ النشر: الجمعة ، 30 نوفمبر 2018 - 10:26 | آخر تحديث: الجمعة ، 30 نوفمبر 2018 - 13:4
سارة عبد الرحمن سارة عبد الرحمن
كشفت الممثلة الشابة سارة عبد الرحمن أن إطلالتها في حفل ختام الدورة الـ 40 من مهرجان القاهرة السينمائي الدولي اختارتها من "وكالة البلح".

نشرت سارة عبر حسابها على Instagram صورها على السجادة الحمراء وقالت إن الفستان الذي ظهرت به مستعمل اشترته بمبلغ 370 جنيه من وكالة البلح.

View this post on Instagram

من أكتر الحاجات الممتعة في شغلي هي فرصة إني أتعامل مع مصممين أزياء و ستايليستس شاطرين للتعبير عن نفسي من خلال اللبس. ‏بس لحفل ختام مهرجان القاهرة اخترت إني البس فستان اشتريته من وكالة البلح (حتة الهدوم المستعملة) ب ٣٧٠ جنيه. تقليل الاستهلاك من الحاجات الشخصية اللي باقدر اعملها عشان احافظ على البيئة.. يعني "باوزع" اللي مش باستخدمه، مابشتريش غير اللي محتاجاه و لو اشتريت.. اشتري مستعمل، مش حاجة متصنعة جديد اتصرف عليها فلوس كتير و صنّعها عمال في ظروف غير آدمية. فيه فكرة كدة ان ممكن يُعتبر "عيب" مثلا ان الواحد يلبس حاجة مستعملة. بس انا حبيت اثبت (لنفسي أولا) ان من السهل اني الاقي حاجة مستعملة لائقة للمناسبة و في نفس الوقت مستدامة/صديقة للبيئة.بالتأكيد مش باقدر اعمل كدة طول الوقت زي ما باتمنى بس اهو اديني باخد خطوات صغيرة :) شكر خاص لأحمد سرور و صالون الصغير و كايروزوم.

A post shared by Sarrah Abdelrahman (@sarrahsworld) on



قالت إنها تحب أن تقلل الاستهلاك وتعيد استخدام بعض الأشياء، لذا قررت في حفل الختام ألا تتعاون مع أي مصمم أزياء واشترت فستانا مستعملا.

أكدت سارة عبد الرحمن أنها أرادت أن تثبت لنفسها أولا قبل الجميع أنه لا يوجد عيب في أن ترتدي ملابس مستعملة، وأنه من السهل أن يعثر أي شخص على ملابس مستعملة تليق بمناسبات كبيرة.

سارة عبد الرحمن

يذكر أن حفل ختام مهرجان القاهرة السينمائي الدورة الـ 40 أقيم مساء أمس الخميس 29 نوفمبر بدار الأوبرا المصرية، بحضور عدد كبير من نجوم الوطن العربي ونجوم العالم.

اقرأ أيضا:

بالصور- الرد الواضح من رانيا يوسف على المنتقدين بفستان يبرز أنوثتها على السجادة الحمراء

لعبة "في الفن"- اختر صاحبة أفضل فستان في ختام مهرجان القاهرة السينمائي الـ 40



comments powered by Disqus

نهال ناصر

11/30/2018 1:04:00 PM

https://www.filfan.com/

2004-2018 © FilFan.com يتم تطويره وإدارته بواسطة

clicking on ".search-btn" adds class "open" on "#search-overlay" clicking on ".close, .confirm" removes class "open" on "#search-overlay" clicking on ".social-btn" adds class "open" on "#social-overlay" clicking on ".close" removes class "open" on "#social-overlay"