محمد هنيدي مع أنس بوخش
تحدث النجم محمد هنيدي عن طفولته وصدمة والده بعدما تم رفده من كلية الحقوق بعد أول عام، ورغبته في احتراف التمثيل بعد سنوات من هوسه بكرة القدم واللعب في نادي الزمالك.
قال محمد هنيدي: "طفولتي كانت منطلقة جدا وشقية جدا، وطفولة ربنا حفظها، لما نحكي عن الطفولة كان ممكن في أي موقف مع الطفل الشقي دا يحصل له حاجة غريبة، ربنا حفظها، لكن كانت طفولة مدللة شوية، جاي بعد أربع بنات، أمير البحار، وجدي بقى والقصص دي مكنش حد يقدر يعمل لي أي حاجة، وفي نفس الوقت الشقاوة"، وذلك أثناء لقائه في برنامج "AB Talks مع أنس بوخش".
وأضاف: لما قعدت افتكر شقاوتي كانت عاملة ازاي، لقيت حاجة عجيبة جدا، لقيت ان ربنا ميسرك لحاجة، كل شقاوتي كانت تمثيل، كنت بعمل مقالب وبخوف الناس، يحصل كارثة مايحصلش أنا كنت بضحك، ولما كبرت فهمت وإن دا مخزون من الطفولة دي، كانت جميلة جدا بفضل الله.
وعن علاقته بوالديه الراحلين، قال هنيدي: خرجت من البيت في عمر الـ20، كنت بدأت أمثل، وكان قرار صعب أوي، ومع عرض الحلقة الخامسة من (البخيل وأنا) والدي وافق لما لقى العيال بتجري ورايا في الشارع، معرفتش امشي في الشارع في إمبابة، علاقتي مع والدي ووالدتي كانت كلها صداقة وبالتحديد مع أمي، هي اللي كانت الحكاية، والدي الله يرحمه في طفولتي كان بيسافر كتير، ولما كبرت اتحولت العلاقة لصداقة كبيرة لآخر يوم، الله يرحمهم.
وتابع: والدي كانا فخورين بي، محدش كان يصدق الكرم الكبير اللي انا فيه دا، أبويا فرح بعدين، لأن أنا كنت في كلية حقوق وأبويا شاف ابنه وكيل نيابة، ودا كان مصدر فخره واعتزازه، وأنا صدمته في الموضوع دا، وأنا دخلت الكلية سنة أولى وسقطت سنتين واترفدت، ولما اترفدت أمي كانت مؤمنة بي، لكن أبويا حس ان الموضوع باظ، قولت له همثل، قال لي ربنا معك.
واستكمل قائلا: "جبته في رواية، وكنت بقول جملة، هزقني وقالي انت كومبارس ودا اللي سبت عشانه الجامعة، وشقيت طريقي، وأول مرة اتفرج علي كان في مسرحية (حزمني يا)، والله كان أسعد يوم في حياتي، وكان ربنا كرمني في المسرحية دي، وكان والدي ضابط فشاف كدة، كانت أحلى نصرة، وبعد كدة كان متابعني ويجي كل المسرحيات، أما الحاجة كانت معايا في أي حاجة".
وأضاف هنيدي: الحقيقة أنا لخبطتهم، كل حياتي كانت كرة ونادي الزمالك وثانوي رياضي، ومابتفرجش على التليفزيون، وادخل الجامعة واطلع المسرح من الكرة فالمسار اتغير، الحمدلله انهم استحملوني وربنا كرمني.
محمد هنيدي من مشجعي نادي الزمالك
وتحدث هنيدي عن رحلة تعليمه، قائلا: "أنا اكتر واحد اترفد من الجامعة في الدنيا، ادخل حقوق سنتين واترفد، شريط أسود أدامي، أدخل معهد السينما، من أول سنة فصل نهائي لإني مكنتش بحضر، ودخلت معهد سينما قولت أنزل السوق، ومع كل خبطة يعرفوا أهلي وأرجع أقول لهم (إن شاء الله ربنا يسهل)، ادخل فنون مسرحية مايقبلونيش، طب قول لي انت عاوز تمثل ليه أنت ماتقبلتش".
اقرأ أيضا:
مي حلمي في برومو "بالمايك والقلم": خسرت كتير بسبب الثقة في الناس (فيديو)
فتحي عبد الوهاب يكشف سبب اعتذاره عن عدم المشاركة في "المداح" الجزء الخامس
#شرطة_الموضة: رضوى الشربيني بفستان أزرق ملكي بتصميم بسيط
آسر ياسين يبدأ تصوير "إن غاب القط" … أسماء جلال بدلا من هنا الزاهد
لا يفوتك: محمد هشام عبية: مين قال إن "صلة رحم" كان فيه مشهد خارج! .. هل شوه "رسالة الإمام" تاريخ مصر؟
حمل آبلكيشن FilFan ... و(عيش وسط النجوم)
جوجل بلاي| https://bit.ly/36husBt
آب ستور|https://apple.co/3sZI7oJ
هواوي آب جاليري| https://bit.ly/3LRWFz5
فيديو عمره 25 عاما ... شيري عادل تستعيد ذكريات من طفولتها مع أغنية "أهو جه يا ولاد"
إخلاء سبيل الفنان محمود حجازي بكفالة 50 ألف جنيه
سهام قريرة ... رحيل فنانة تونسية مقيمة في مصر في حادث سير
خالد الصاوي عن خسارته للوزن: حسيت باكتئاب وقررت أغير حياتي
أول تعليق من صفحة محمود حجازي بعد إلقاء القبض عليه: "ويمكرون ويمكر الله"
"شفت معاه الهنا" ... ياسمين عبد العزيز وكريم فهمي في فيديو طريف
ابنة يوسف شعبان: أمنيتي كانت إني أمثل معاه وبدأت في الكويت عشان محدش يقارني بيه
ماريان خوري تعلن تنحيها عن منصب مدير فني لمهرجان الجونة السينمائي
غادة عبد الرازق تكشف عن عمرها الحقيقي وتوجه رسالة للسيدات
عمرو أديب: عمرو سعد الأعلى أجرًا في الدراما.. وأعماله تتصدر القيمة التسويقية عربيًا
الأعلى للإعلام: إحالة الموسيقار هاني مهنا إلى اتحاد النقابات الفنية ومنع ظهوره إعلاميًا
سامح الصريطي يتحدث لأول مرة عن إصابته بجلطة في المخ: لما استرجع اللي حصل أقول إزاي عديت منها
أحمد سعد: أغنية "وسع وسع" مش موجهة لمحمد رمضان
سوسن بدر تصاب بكسر في المفصل وتخضع لعملية جراحية
أحمد زاهر: الطفل عبد الله كمال فاق كل توقعاتي في "لعبة وقلبت بجد"
أحمد العوضي: الجمهور هيتفاجئ بدُرّة في مسلسل "علي كلاي"
أحمد ياسر يشارك في الفيلم القصير "مانجو"
إيمان العاصي عن دخول ابنتها التمثيل: مش عارفة أخد قرار
إبراهيم عيسى: عمرو دياب أهم من عبد الحليم حافظ
داليا البحيري بعد خضوعها لعملية شد الوجه: حاسه أن أنا لسه صغيرة
وليد توفيق يلتقي بالشاب خالد في دبي
منذ 9 ساعات
رمضان 2026 - إسلام شندي يغني "إحنا وحوش" من مسلسل "الكينج" ... تعرف على كلماتها
منذ 10 ساعات
رمضان 2026 - البرومو الأول لمسلسل "أب ولكن" لمحمد فراج
منذ 13 ساعة
رمضان 2026- عمرو سعد يعترف بقتل زوجته وابنتيه في برومو مسلسل "إفراج"
منذ يومين