بسمة وهبة
ردت الإعلامية بسمة وهبة على الانتقادات التي طالتها بعد أن وجهت رسالة لإسرائيل باللغة العبرية من خلال برنامجها "90 دقيقة".
وخلال لقائها مع برنامج ET بالعربي، قالت الإعلامية بسمة وهبة "أنا تريند أدور عالتريند ليه؟ طبعا أنا اتكلمت بلغة عبرية ركيكة واعترف والمهم إن رسالتي وصلت، نسيوا كل اللي بيحصل وركزوا في الطريقة اللي اتكلمت بيها بالعبرية... انتوا في ايه ولا في ايه؟
وأضافت بسمة وهبة "أنا بعتت رسالة صحوة للشعب الإسرائيلي، إن هو لازم يحاكم نتنياهو لأنه مجرم حرب، هما الأطفال اللي بيصرخوا ويعيطوا وبيكونو مش واخدين رصاص فدا فسفور والكلام دا وصل للشعب الإسرائيلي وأقدر أقول بكل ثقة إني أنا عملت انقسام في الشعب الإسرائيلي لأنهم انقسموا على نتنياهو ... في ناس معاه وفي ناس ضده".
تابعوا قناة FilFan.com على الواتساب لمعرفة أحدث أخبار النجوم وجديدهم في السينما والتليفزيون اضغط هنا
وتابعت بسمة وهبة " مش فارق معايا كل اللي سابوا فلسطين واللي بيحصل فيها وانتقدوا اللغة بتاعتي دا بيدل على نفسيتهم عاملة إزاي، المهم عندي إن كل إسرائيل شافت الفيديو".
وكشفت بسمة وهبة أنها بصدد تحضير رسالة أخرى بالعبرية مفاجأة فهذه المرة ستستعين بتقنية AI كي تصل لرسالة بشكل أفضل ولغة عبرية سليمة.
ومن ناحية أخرى، عبرت الإعلامية بسمة وهبة عن استيائها من تحريف الفيديو الخاص بها الذي وجهت من خلاله رسالة لإسرائيل باللغة العبرية.
وعبر إحدى حلقات برنامجها "90 دقيقة"، قالت بسمة وهبة "دي كانت رسالتي للشعب الإسرائيلي ومعروف مغزاها ايه ، سيبكوا من العبري المكسر بتاعي ... واضح إن الفيديو بتاعي عمل تأثير في اسرائيل وكنت بقول للشعب الإسرائيلي إن رئيسكم مش مهتم بيكم".
وأضافت بسمة وهبة " واضح إن في انقسام جوة الجيش الاسرائيلي خلى نتنياهو متوتر إن مذيعة مصرية عملت فيديو يتيم باللغة العبرية المكسرة بس المذيعة دي كسرت عزيمتك ووترتك وقلقتك سبحان الله يوضع سره في أضعف خلقه، حاولت إني اعمل حاجة أفيد بيها فلسطين".
واستعرضت بسمة وهبة الفيديو المفبرك لها وقالت "هل أنا الشخصية اللي في الشاشة دي؟! يرضيكم كده؟! عاوزة أستحلفكم بالله، هل دي لغتي؟! مش أنا بتكلم عِبري مكسر ومش عاجبكم، حد شاف بقي؟! دا مش بقي ، لكنه صوتي المفبرك بتقنيات الذكاء الاصطناعي»
تابعوا قناة FilFan.com على الواتساب لمعرفة أحدث أخبار النجوم وجديدهم في السينما والتليفزيون اضغط هنا
ومؤخرا، ردت الإعلامية المصرية بسمة وهبة، على الانتقادات التي تلقتها بسبب حديثها باللغة العبرية في إحدى حلقاتها ببرنامج "90 دقيقة".
وخلال حلقتها في برنامج "90 دقيقة" الذي يعرض عبر قناة "المحور"، قالت بسمة وهبة "في ناس مش عاجبها لغتي في العبري، أنا قلت النهارده ريح الزبون، أنا قررت أتكلم بالعربي عشان محدش يضايق، وهجيب حد يترجم الكلام بالعبري".
وأضافت بسمة وهبة: "انتوا حساسين أوي من حتة بتاعة طلاقة اللسان في العبري، لو إنجليزي أو فرنساوي نص نص ماشي، إنما العبري، لأ، لازم اللي يتكلم عبري يكون بيتقنه، وتكون راحت عاشت في إسرائيل شوية فأتقنت العبري!" أو عملت فيلم قعدت ست أشهر زي مهمة في تل أبيب تتعلم العبري زي الفنانين الجمال ما علموا، لما تكون في وسط مذبحة فيها أخوننا وأسرنا وأهلنا الفلسطينيين وكلمتين عاوزين يتقالوا بالعبري قررت أقولهم وأنا في العربية وتحسب لي هذه المحاولة.
وتابعت بسمة وهبة: الغريب أني لما فتحت أكونتات الناس اللي بتهاجمني لاقيتها أكونتات فيك معمولة إذا دي حملة ممنهجة من مين وليه مش فارق معايا، بس الأهم إن الرسالة بتاعتي وصلت لإسرائيل واللي مش عاجبه يعمل زي واللي غيران مننا يعمل زينا.
واستطردت بسمة وهبة: والله ما ندمنت لحظة أني عملت كده، والناس اللي بتتريق في منتهى السخافة ولا تسوى شيء لأنهم سابوا الحدث والموضوع وقعدوا يركزوا في حاجة مالهاش علاقة بالمشكلة والحدث اللي إحنا فيه، وأنا هعمل شغلي وأنجح أكتر وهستمر اكتر بإذن الله تعالي.
من ناحية أخرى، أكدت الإعلامية بسمة وهبة أنها حققت هدفها من الرسالة التي وجهتها من خلال برنامج "90 دقيقة" إلى الشعب الإسرائيلي باللغة العبرية.
وقالت بسمة وهبة في تصريحات لجريدة "الوطن": عاوزة أقول أنا نجحت وجبت جون وده كان الغرض من الرسالة، لما رسالتي ينقلها روعي كياس ويعتبر من أشهر الصحفيين في إسرائيل، وعرضتها قناة 12 الإسرائيلية، ونقلتها صحيفية يديعوت أحرونوت، فأنا أعتبر إني جبت جون زي محمد صلاح، لإن رسالتي وصلت".
وأضافت: "كل يوم بنصرخ ونتكلم على كل مواقع التواصل الاجتماعي، وفي الآخر هما عاملين تعتيم على كلامنا، وعلى الشعوب العربية كلها وأي حد يتضامن مع شعب فلسطين ويعترض على اللي بيحصل مع الفلسطينيين".
وتابعت: "أنا لغتي أصلا عربية وأفتخر، ومش بعرف عبري لكن حاولت ونجحت، ويوم واحد إتكلمت عبري ده طلع منه وده نجاح لي عل فكرة، لكن الناس انقسموا ناس عحبها وناس عندها وقت فاضي ومش فارق معاها فلسطين".
واختتمت بسمة وهبة رسالتها قائلة: "الناس بتركز للأسف على الفاضي وده للأسف يدل على مأساة، ركزوا في الجرائم اللي بتحصل في غزة، وأنا شوفت تعليقات من إسرائيليين بيقولوا لغتها كانت صعبة بس الرسالة مفهومة".
وكانت بسمة وهبة طالبت الشعب الإسرائيلي في رسالتها بالعبرية بمساءلة رئيسهم وحكومتهم عن سر تجاهلهم مصير الأسرى الموجودين في غزة، في ظل القصف المتواصل لها.
وقالت بسمة وهبة خلال تقديمها برنامج "90 دقيقة" المذاع عبر قناة المحور بعد رسالتها بالعبرية: "طلبت منهم في رسالتي يسألوا رئيسهم وحكومتهم ليه مجابش سيرة الأسرى ومش مهتم بيهم"
وأضافت: "ليه بيغامر بالأسرى وهم في المكان اللي قاطع عليهم المياه والنور والكهربا والأكل والشرب، وبتنزل عليهم القذائف، يبقى إنت مش همك شعب إسرائيل" (التفاصيل)
اقرأ أيضا:
منهم أكرم حسني وحنان مطاوع وميرهان حسين ... مشاهير يطالبون إيلون ماسك بإمداد غزة بالإنترنت الفضائي
فيدرا تبكي وتوجه رسالة بالإنجليزية عن قصف غزة: مذبحة جماعية تحدثوا الآن (فيديو)
علا غانم تعلن رغبتها في تبني طفل يتيم من غزة
لا يفوتك: أول ظهور لابنة الفنانة ريم رؤوف.. ماما سرقت حلمي
حمل آبلكيشن FilFan ... و(عيش وسط النجوم)
جوجل بلاي| https://bit.ly/36husBt
آب ستور|https://apple.co/3sZI7oJ
هواوي آب جاليري| https://bit.ly/3LRWFz5
عايدة رياض: إصابتي بسرطان المثانة كانت أصعب لحظات حياتي .. ولم أندم على العودة للفن بعد الزواج
الصور الأولى من كواليس فيلم "الست لما" والعرض قريبا
"برشامة" يتصدر نشرة دار الإفتاء: تيك توك ضخم الأزمة
إياد صالح يتعاون مع نور الغندور للمرة الثالثة في "أحبك من زمان"
خالد يوسف عن فيلم "الريس عمر حرب": النسخة اللي اتعرضت في السينما فيها جرعة مشاهدة جريئة أكتر بكتير
"المهن التمثيلية" تقرر إحالة فادي خفاجة للتحقيق
خارقون وكارتون وخيال علمي ... 8 أفلام تتنافس على جمهور صيف 2026
عمرو محمود ياسين يتحدث عن مرض زوجته آيات أباظة: عشنا تفاصيل مرعبة
عمرو محمود ياسين: اتحاربت من السوشيال ميديا ... وهناك لجان إلكترونية بيدفع فيها أرقام كبيرة
عمرو محمود ياسين عن تعاونه مع ياسمين عبد العزيز: الأمور مش واضحة فيما يخص رمضان القادم
#شرطة_الموضة: رحمة أحمد بفستان One Shoulder من قماش الشيفون الفاخر في أول تعاون مع المصمم أيمن لحموني
محمد إمام: بحب أعمل مشاهد الأكشن بنفسي
الورد المهموم والورد المحتوم ... قراءة نقدية في مسلسل "يا ورد على فل وياسمين"
صور- عمر رزيق وياسمينا العبد و تارا عبود ويوسف رأفت وعبد الرحمن محمد في كواليس بدء تصوير فيلم "ممسوس"
فيديو - حسين فهمي يبكي على الهواء بسبب حسني مبارك: كنت في بيته قبل الثورة بأسبوع أنزل اهتف ضده إزاي!
فيديو - فيفي عبده تكشف إمكانية خضوعها لعملية جراحية بعد تعرضها لكسر: ادعولي
إلهام شاهين تبدأ تصوير "حين يكتب الحب" قريبا
أبو بكر شوقي: خالد مختار كان اختياري الأول في "القصص" ... ونيللي كريم: محستش إنه أول مرة يمثل
أحمد السقا وياسمين عبد العزيز ينتهيان من تصوير آخر مشاهد فيلم "خلي بالك من نفسك"
ميسرة: تصنيفي في الأدوار الجريئة غلط المخرج ... والفن مش بيأكل عيش للجميع
محمود العسيلي وعصام صاصا يغنيان "عمك وعم عمك" من فيلم "صقر وكناريا"
منذ 13 ساعة
مصطفى قمر يطرح "هتغيب" من ألبوم "قمر قمرين"
منذ 17 ساعة
من كلماته وألحانه..مصطفى كامل يطرح اغنيته الجديدة "شوفتوا الخاين"
منذ يومين
نفسي أعمل مسرحية تعيش ... هشام ماجد يكشف سبب حماسه لـ"خيال مريض"
منذ 4 أيام