نهال ناصر
نهال ناصر تاريخ النشر: الثلاثاء، 3 يناير، 2017 | آخر تحديث:
يحيى الفخراني وأمير طعيمة

وجه الشاعر الغنائي أمير طعيمة رسالة للفنان يحيى الفخراني بعد تصريحات أدلى بها الأخير حول الفقراء وأنهم لم يشتكوا من غلاء الأسعار بل أن من قام بالشكوى هم الطموحين من يريدون الثراء أكثر.

وعلق أمير على تلك التصريحات وانتقدها بشدة معربا عن أنه رغم تقديره للممثل يحيى الفخراني وفنه إلا أنه ضد ما قاله في تصريحاته.

وكتب أمير عبر حسابه في موقع التواصل الاجتماعي Facebook:

"الفنان الكبير يحي الفخراني اللي بكن له وبكن لفنه كل الإحترام والتقدير، واللي تمللي بيجبرني اني أكون من جمهوره و معجبيه،
يا استاذ يحي غلابة مين اللي ما بيشتكوش، كون ان محيط حضرتك مفهوش غلابة يوصلك صوتهم فده مش معناه ان الغلابة ما بيشتكوش، الغلابة الحقيقيين معندهمش فيس بوك و لا بيعملوا مداخلات مع احمد موسي بس حضرتك ممكن تنزل الشارع وتتكلم مع الناس وانت تفهم ايه حالتهم واللي وصلوله، وهتسمع حكايات تشيب شعر الراس".

وتابع: "بعدين بديهي من غير ما تنزل و تسألهم، لما الطبقة المتوسطة وفوق المتوسطة في بلد تشتكي من غلاء المعيشة فالطبيعي انك تقدر تتخيل حال محدودي الدخل والفقراء.

الناس يتظاهروا و يخرجوا من هدومهم تهاجموهم، الناس يسكتوا و يستحملوا تقولوا مبسوطين و راضيين.

الشعب ده بكم الجهل المنتشر فيه وكم التواكل والكسل والعيوب التي لا ينكرها عاقل الا انكم مش هتلاقوا شعب زيه بيخاف علي بلده و استقرارها و ده اللي مخلي مصر واقفة رغم كم الضغوط الغير منطقية اللي علي الناس".

وأضاف: "اللي قادر يعيش يعيش ويحمد ربنا ويسيبه بقي من الكلام علي لسان غيره، مش ضروري تحس بالناس اللي أقل منك بس علي الأقل ما تتكلمش علي لسانهم بما لا يمثلهم ولا يرضيهم، سيبهم في حالهم ولهم رب كريم".

وأختتم كلامه مؤكدا على حبه للفنان الكبير: "ربنا عالم انا بحبك قد ايه بس ان كنا بننتقد من لا نحب فمن باب أولي نقوم بالمثل مع من نحب احتراما لأنفسنا".

ومن المعروف عن أمير طعيمة أنه دائما يحب إبداء رأيه في الامور السياسية والتعليق على أغلب الأحداث التي تمر بها مصر، وذلك من خلال حساباته في مواقع التواصل الاجتماعي وخاصة Facebook.

اقرأ أيضا:

أمينة تحضر لأغنية جديدة مع أمير طعيمة

يحيى الفخراني لـ "في الفن": لهذه الأسباب أحببت تجسيد الشيطان