مي جودة
مي جودة تاريخ النشر: الأربعاء، 3 ديسمبر، 2014 | آخر تحديث:
صفاء مغربي ومنة جلال

ٍساعات طويلة عاشها أصدقاء الممثلة الصاعدة صفاء مغربي في قلق بعد انتشار خبر وفاتها، ومن ضمنهم الممثلة منة جلال التي روت لأصدقائها ومتابعيها عن سبب انتشار هذا الخبر.

كتبت منة جلال عبر صفحتها الشخصية بموقع Facebook راوية تفاصيل انتشار الشائعة ومن أطلقها: "أنا لما كلمت صفاء مغربي أكتر من 30 مرة مردتش عليه، و بعدين ردت أختها مفهمتش منها حاجة غير عياط وهيستريا، وبعدين اتفقلت السكة قعدت اتكلم كتير مردتش عليه، وبعدين لاقيت رقم صفاء بيطلبنى رديت لقيت أختها قالت لي (أختي ماتت) قلت لها (طب انتم فين)، قالت لي (احنا خرجنها من المستشفى على بيت ماما، وأنا في حي الأشجار، و بعدين قلت لها (طب أهدي عشان افهم، طب نجليك فين؟) قالت لي (احنا في البيت)".

وتابعت: "وبعدها كلمت أحمد الهواري الصحفي قولت له (صفاء ماتت) قال لي (اه أختها طلبته و قالت له صفاء ماتت)".

وأضافت: "بجد حسبى الله ونعم الوكيل في اللي حصل لنا انهاردة، واللي بدأ يأكدلنا الخبر أنها ماتت كل الناس، وقفل تليفون الأستاذ يوسف شرف الدين و تليفون صفاء، بدأنا نشك فروحنا على بيت أم صفاء اللي في شبرا، قال البواب إنها عزلت من خمس سنين، وراحت ناس عند بيت أمها، وفتحت لهم الباب والناس لاقيت أمها كويسة وقالت (أنا تعبت شوية) وسألوا عن صفاء، فردت وقالت "ابنتى لو ماتت كنت عرفت)".

واستكملت منة جلال ما حدث كاتبة: "راحت جيهان قمري لفت مستشفيات مصر مالقيتش حد باسم صفاء مغربي، فعرفنا أن في لعبة، أديني حكيت القصة و صورت لكم المكالمة، احكموا انتم".


وكان عدد من المواقع الإخبارية والقنوات الفضائية أعلن خبر وفاة صفاء مغربي إثر إصابتها بأزمة قلبية مفاجئة، (التفاصيل)، وبعدها بساعات انتشر خبر وفاة والدتها! (التفاصيل)

نفى المخرج يوسف شرف الدين خبر وفاة زوجته بعد اختفاؤه تماما ورفضه الرد على هاتفه طوال هذه المدة، كاتبا على صفحته الشخصية بموقع Facebook: "امسحوا ضروووووورى أي خبر وحش عشان تعبانة جدا، حسبي الله ونعم الوكيل لسبب المهزلة دي وهقاضي السبب الأساسي، وكل أصدقائها وأصحابنا والناس جميعا بشكركم لتعاطفكم وربنا يرحمها فعلا من الوجع ياااارب". (التفاصيل)

أيمن بهجت قمر ساخرا: كلكم معزومين على حفلة عودة صفاء في كافيتيريا البلبل المسلوق