مي جودة
مي جودة تاريخ النشر: الجمعة، 4 أكتوبر، 2013 | آخر تحديث: الجمعة، 4 أكتوبر، 2013
رنا سماحة

فاجأت المصرية رنا سماحة المشتركة ببرنامج Star Academy مشاهدي البرنامج بعد تصويتها للبنانية ماريا سركيس بدلا من المصرية منة هاني.

ففي اللحظات الحاسمة من حلقة الخميس الثالث من أكتوبر، منحت رنا سماحة صوتها لماريا التي لم تكن بحاجة له لضمان عودتها للبرنامج واستكمال المشوار، ووصفت تصرفها قائلة: "اتفقنا على نبذ العنصرية، صوتي لماريا وأحبك يا منة".

وكان العرف في برنامج "ستار أكاديمي" جرى منذ انطلاقه في 2005 على أن يصوت كل مشترك لابن بلده مهما كانت قوة موهبته أو علاقته به.

رد فعل غاضبة

وقوبل تصرف رنا برد فعل غاضبة من متابعي البرنامج، وخاصة على صفحة FilFan.com الرسمية بموقع Facebook، وحصل تعليق Sally Ali على نصيب الأسد من إعجاب المتابعين، عندما سخصرت من تصرف رنا كاتبة "Sally Ali هما المصريين كدة في الغربة بياكلو بعض علي راي حزلقوووم هههههههههههه".

واتهم بعض متابعي صفحة FilFan.com الرسمية على موقع Facebookبأنها لا تشعر بروح الانتماء والوطنية لمصر بسبب تصرفها! فجاءت التعليقات كالتالي:

Fadwafathy Hammam لا بصراحة من نحية صوتها فهى صوتها حلو لكن من نحية منة فالوطنية عندها صفر

Fà Dwà انا مغربية وبقولها عيب بجد نرفزتني بزااف دي بنت بلدك لازم توقفي معاها مهما كان , خلي ماريا تنفعك والله لو وقفتي انتي وماريتا بنت بلدها هتختار بنت بلدها وتسيبك

Aya Mohamed Fares الناس اللى عماله تقول منه كانت لازم تخرج هو انتو اتعميتو ولا ايه هى اصلا كانت خارجه وصوت رنا مكنش حيفرق بس فى حاجه اسمها ولاد بلد واحده واللى مالهوش خير فى ولاد بلده مالهوش خير فى حد

Mostafa Elmasry اللي يبيع بنت بلده كأنه باع كرامته عشان الجمهور اللبناني بكرا رنا ما هتلاقي اللي يعبرها من الشعب المصري كله و انشاء الله هتحصلي منه !!

رنا سماحة حصلت على المرتبة الثالثة كأفضل طالبة بين المتنافسين عن أول أسبوع بالبرنامج، وغنت خلال الحفل أغنية "لو بص لي" ليارا.

اعرف تفاصيل البرايم الثاني من Star Academy 9 بالضغط هنا.