نهال ناصر
نهال ناصر تاريخ النشر: الأحد، 31 مارس، 2024 | آخر تحديث:
خالد الحلفاوي

نجاح كبير حققه الجزء الثاني من مسلسل "كامل العدد والذي حمل اسم "كامل العدد +1"، ورغم قلق الجمهور من البداية من فكرة الجزء الثاني واستغلال نجاح الجزء الأول، لكن بعد عرضه في النصف الأول من رمضان حقق نفس النجاح وافتقد الجمهور أبطاله بعد نهايته.

قائد كتيبة نجاح أي عمل فني هو المخرج، وفي "كامل العدد +1" كرر المخرج خالد الحلفاوي نجاح العام الماضي رغم التحديات الكبيرة التي واجهت هذا الجزء.

تابعوا قناة FilFan.com على الواتساب لمعرفة أحدث أخبار النجوم وجديدهم في السينما والتليفزيون اضغط هنا

تواصل FilFan.com مع المخرج خالد الحلفاوي لنتحدث عن الجزء الثاني من "كامل العدد" وهل سيكون هناك جزء ثالث ولماذا اختار الأهلي ليكون النادي الذي يلتحق به أحد الأبطال.

نرشح لك: شريف مدكور "ع المسرح": التنمر أحد أسباب إصابتي بالسرطان ومش عايز أخلف عشان محدش يتنمر على أولادي واليوجا ساعدتني في الصلاة والحج ومش بحب الصلاة في المسجد لهذا السبب

في البداية تحدثنا مع خالد الحلفاوي عن تحدي تقديم جزء ثان من مسلسل "كامل العدد" بعد النجاح الذي حققه العام الماضي وغياب الفنان الراحل مصطفى درويش وقال: "السيناريو هو اللي بيبدأ كل حاجة، مكنش ينفع ابتدي في فكرة جزء تاني وأنا مش شايفه زي الأول، مصطفى درويش مغابش عننا وكان معانا في الجزء التاني، إحنا لما ابتدينا نفكر في جزء تاني كان مصطفى درويش توفى، مكنش مخطط أننا نقدم جزء تاني في البداية لكن لما قعدنا واتكلمنا الفكرة طلعت".

كان مصطفى درويش الغائب الحاضر في "كامل العدد +1" لم يتم إقحام مشاهد للتحدث عنه لكسب تعاطف الجمهور، لكن سيرته كانت طوال الوقت موجودة بسلاسة كبيرة وقال خالد الحلفاوي عن هذا الأمر: "اختيار ظهور مصطفى درويش في الجزء التاني كان جزء في الكتابة أن سيرته موجودة في المشهد، والإخراج كان ليه جزء ودور هيظهر إزاي من خلال أداء الأبطال وتوقيت الظهور والتصوير".

تواجد مصطفى درويش في "كامل العدد +1"

لم تكن لفتة ظهور مصطفى درويش هي الشيء الوحيد في "كامل العدد+1" بل كان هناك ظهور خاص للفنان الراحل أحمد عبد الوارث من خلال شخصية "ملك" التي قدمتها ابنته ميران عبد الوراث، فرأيناها تضع صورتها معه في غرفتها وعن هذا الاختيار قال: "أحمد عبد الوارث وظهوره كان مني هي شخصية "ملك" عندها مشكلة غياب الأب أنه مش موجود في حياتها، وميران والدها أستاذ أحمد عبد الوارث متوفي فعلا، ليه أجيب صورة حد مش معروف، وفكرنا أننا بنكون بالشكل ده بنقدم تحية ليه".

صورة الفنان الراحل أحمد عبد الوارث مع ابنته ميران من مسلسل "كامل العدد +1"

في الجزء الأول كان التوأم "حسن وحسين" مشكلتهما الطاقة الكبيرة والحركة في كل مكان، لكن في هذا الجزء كان واحدا منهما لديه مشكلة بعد فقدان والده، وحدثنا خالد الحلفاوي عن كواليس تحضيره للدور مع الطفل وقال: "أنا بقعد مع كل الناس في التحضير للأدوار، قعدت معاه وفضلت أشرح له وأوصله الإحساس، هما كانوا بيحبوا مصطفى ومتأثرين بوفاته فمكنش صعب أنهم يوصلوا الإحساس ده للجمهور".

خالد الحلفاوي مع يوسف ويونس

وخلال النصف الأول من رمضان كان "تريند التسعينات" حديث مواقع التواصل الاجتماعي بعد مشهد لجيسكيا حسام "أمينة" في المسلسل، وعن رد فعل الجمهور على هذا المشهد قال خالد الحلفاوي: "ضحكت على فكرة تريند التسعينيات، وأنا بصور مبتوقعش ومش بشغل بالي بردود الفعل وإلا مش هيكون تركيزي كله في الشغل أنا بقدم شغلي بأفضل ما استطيع والباقي مش بإيدي".

وواحد من المشاهد التي لفتت الجمهور مشهد "القمل" عندما أصيبت العائلة كلها، لكن الغريب أن هذا الأمر تكرر أيضا في مسلسل "أشغال شقة" وتعليقا على تكرار الفكرة قال خالد الحلفاوي: "استغربت توارد الأفكار بمشهد القمل في "كامل العدد +1" و"أشغال شقة" هي صدفة غريبة، لكن الموضوع مش اختراع أي حد في مدرسة بيجيله "قمل" في وقت ما، معرفش في مسلسل "أشغال شقة" كان مصدره منين، لكن في "كامل العدد +1" عندنا 3 أطفال في المدرسة أكيد حد فيهم هيحصله".

كواليس مشهد القمل

ومن خلال شخصية "شريف" التي قدمها حمزة دياب، كان هناك تواجد كبير للنادي الأهلي بعدما التحق به ولعب ضمن الفريق، لكن هذا الأمر جعل جمهور الفرق الأخرى ينزعج، وكشف لنا خالد الحلفاوي سر اختياره للنادي الأهلي قائلا: "لو اخترت الزمالك كان جمهور الأهلي هيتضايق ويحصل نفس الشيء، في النهاية لازم اختار حد وحد تاني يتضايق، لو فكرنا نخليه نادي مش مشهور مكنش هيتصدق، إحنا بنقول إن الولد قرب من حلم كبير لو قلنا نادي التوفيق الرياضي مش حلم كبير، لازم يبقى نادي قمة معروف كل الشباب تطلع ليه سواء أهلي أو زمالك، كان لازم نختار واحد ولأن معظمنا أهلاوية كان طبيعي نختاره".

اختيار النادي الأهلي

وكشف خالد الحلفاوي عن أصعب المشاهد في "كامل العدد +1" قائلا: "المشهد اللي فيه كل الممثلين بكل الأجيال بيكون حمل كبير، كل المشاهد الزحمة دي صعبة زي مشهد النهاية أو مشهد عيد الميلاد، كل ما زاد عدد الناس في المشهد بيكون المشهد أصعب خاصة أن كل واحد ليه دور مش واقف كده وخلاص فلازم نركز على كل التفاصيل".

ومنذ انتهاء الجزء الثاني من مسلسل "كامل العدد" وبدأ الجمهور يطالب بجزء ثالث وكشف خالد الحلفاوي عن رأيه قائلا: "زي ما حصل في الجزء التاني لو في حاجة حلوة تتحكي مفيدة مؤثرة أكيد مش هقول لأ، لو جزء تالت عشان مجرد أن التاني نجح مش موافق على ده، إحنا بنعمل حاجة حلوة، لو معندناش حاجة نحكيها في الموضوع ده نعمل حاجة تانية، وإحنا لسه متكلمناش في الموضوع".

بوستر مسلسل "كامل العدد +1"

ولأن المخرج خالد الحلفاوي هو نجل الفنان الكبير نبيل الحلفاوي سألناه متى نرى والده في عمل من إخراجه خاصة أنه سبق وظهر ضيف شرف في فيلمه "تسليم أهالي" وقال: "حسب السيناريو لو في دور مناسب ليه ليه لأ نشتغل سوا، وأحب أخرج ليه أي دور كوميدي أو تراجيدي حسب ما يكون السيناريو الأفضل".

وأوضح خالد الحلفاوي إنه في مرحلة قراءة أعمال جديدة معروضة عليه ولم يستقر حتى الآن على عمل محدد.

اقرأ أيضا:

بعد 45 عاما على "العيال كبرت" ... نادية شكري تفاجئ الجمهور بشكلها في مسلسل "جودر: ألف ليلة وليلة"

يسرا تحكي كيف ساعدها عادل إمام للخروج من أزمة مالية كبيرة (فيديو)

ياسمين صبري الوجه الدعائي لدار عطور سعودية - صور وفيديو

سوبر ماريو العرب والفنان الغتت والنجمة السوسة … كيف يصف رامز جلال ضيوف برنامجه "رامز جاب من الآخر"؟

طالع أيضا - نظرة على المشهد الأخير .. قصة مقتل سينمائي شهير بطريقة سادية والتحقيق مع 65 كومبارس.. ومفاجآت عديدة في تحقيقات النيابة

حمل آبلكيشن FilFan ... و(عيش وسط النجوم)

جوجل بلاي| https://bit.ly/36husBt

آب ستور|https://apple.co/3sZI7oJ

هواوي آب جاليري| https://bit.ly/3LRWFz5