نهال ناصر
نهال ناصر تاريخ النشر: الثلاثاء، 21 نوفمبر، 2023 | آخر تحديث:
محمد سعد وأحمد الغندور

وجه الإعلامي محمود سعد رسالة لجمهوره طالبهم فيها بمشاهدة حلقة برنامج "الدحيح" عن فلسطين، كما أشاد بأسلوب أحمد الغندور في الحكي وطالبه بتقديم المحتوي بلغة أجنبية.

وقال محمود سعد في بث مباشر عبر قناته على YouTube: "أنا لما بشوف حاجة حلوة بتتعمل بحب أدعمها، و"الدحيح" مش محتاج مني دعاية هو شاب ماهر وموهوب، ويبذل مجهود جبار عشان يقدم الحاجات اللي بيقدمها في وقت قصير، يمكن الطريقة بتاعته أن هو سريع ميرتحلهاش الناس الكبيرة اللي زي حالاتي لكن أنا معجب بيه لأني ببص ليه ببعد أكبر، لكن هو مناسب للشباب اللي بيتكلموا بسرعة وبيوصل ليهم وده إللي إحنا عايزينه".

حلقة الدحيح عن فلسطين

تابعوا قناة FilFan.com على الواتساب لمعرفة أحدث أخبار النجوم وجديدهم في السينما والتليفزيون اضغط هنا

وتابع محمود سعد ليشيد بأداء أحمد الغندور واختصاره للقصص والأسوب سرده قائلا: "إحنا الكبار عارفين واللي مش عارف بيقدر يعرف من ناس كتير، لكن أحمد الغندور بيقدم حاجة جميلة مختصرة وأحيانا بتطول منه لما الموضوع يحتمل وهي حاجة مفيدة، اللي ما شافش "الدحيح" لما اتكلم عن فلسطين هو جاب الحكاية من الأول أرجوكم تشوفوه وتخلوا أولادكم يشوفوه ويشيروه".

نرشح لك: نجل عمرو أديب يكشف كيف استغل زفافه لجمع التبرعات لغزة

أحمد الغندور

وطلب محمود سعد من أحمد الغندور أن يقدم نفس المحتوى لكن بشكل مختصر بلغة أجنبية قائلا: "وأحب يا أحمد وأنا عارف أنك خريج جامعة أمريكية أنك تعمل المحتوى بطريقتك دي بلغة تانية لأن طريقتك دي تعمل شغل برا وتخليه مختصر شوية، وياريت كل الناس اللي عندهم مهارات ويقدورا يوصلوا للشباب يعملوا الحكاية دي زي أحمد أمين مثلا".

وقدم صانع المحتوى أحمد الغندور حلقة من برنامجه "الدحيح" خصصها لاستعراض جذور مأساة الشعب الفلسطيني، والمراحل المتعددة لقيام وتطور دولة إسرائيل، والدور الذي لعبه الانتداب البريطاني في نشأتها.

أحمد الغندور من حلقته عن فلسطين

يستعرض أحمد الغندور التاريخ الذي يروجه الإسرائيليون عن ممالك يهودية قديمة عاشت على أرض فلسطين، وتشتت اليهود في كل أنحاء العالم بدءا من سنة 70 ميلادية، واضطهادهم على مدى ألفي عام.

اقرأ أيضا:

لميس الحديدي بعد التنمر على نجوى إبراهيم: لازم يكون عندها مرض علشان نطبطب عليها؟!

عمرو أديب يقطع صورة نتنياهو على الهواء: ألقي به إلى مزبلة التاريخ (فيديو)

حسن الرداد يكشف كيف أقنع إيمي سمير غانم للعودة بعد غياب من خلال موسم الرياض

مفيدة شيحة تهاجم منتقدي ظهور نجوى إبراهيم على الشاشة: منتهى قلة الأدب

لا يفوتك: الفنان ومدرب التمثيل نصر زينهم يحكي عن ذكرياته مع مدرسة المشاغبين

حمل آبلكيشن FilFan ... و(عيش وسط النجوم)

جوجل بلاي| https://bit.ly/36husBt

آب ستور|https://apple.co/3sZI7oJ

هواوي آب جاليري| https://bit.ly/3LRWFz5