مي جودة
مي جودة تاريخ النشر: الأحد، 17 سبتمبر، 2023 | آخر تحديث:
محمد فراج وداليا وبسنت شوقي

رد النجم محمد فراج على استياء الجمهور من تصريحاته للدفاع عن الفنانة الشابة داليا شوقي بعد موجة الانتقادات التي تعرضت لها بسبب مشهد في مسلسل "سفاح الجيزة".

وأصدر محمد فراج بيانا جاء به: "بعد مساء الفل، فوجئت بعدد كبير من أصدقائي بيقولوا لي (مزعل الجمهور ليه يا فراج)، بصراحة استغربت من السؤال، أنا بقالي 15 سنة ممثل عمر ما حصل إن اتقال عني جملة زي دي".

محمد فراج

وتابع: القصة باختصار، أنا كنت في العرض الخاص لفيلمي، واتسألت من برنامج محترم عن ردي على إشاعة انفصالي عن بسنت وانتقاد أداء داليا شوقي، ورغم أن لا الوقت ولا المكان يستحملوا الكلام دا لأننا بنحتفل بالفيلم، لكن احتراما للإعلام بشكل عام جاوبت، بس زي ما كلكم عارفين أن صيغة السؤال بتتحذف في المونتاج، والخبر اللي بينتشر هو الإجابة فقط لا غير.

وأضاف: السؤال كان "إيه ردي على حملات الإهانة والتجريح"، فأنا قولت إن ده ماينفعش ناخده بجدية، لكن ماكنتش بتكلم على الجمهور بشكل عام إطلاقا، أنا متأكد إن جمهوري اللي بنى اسم محمد فراج فاهم معنى كلامي كويس، وعارف إن فيه فرق بين الرأي حتى لو سلبي، وبين الشتيمة، فيه فرق بين وجهة النظر والتجريح، ومتأكد كمان أن جمهوري عارف أن مستحيل أحجر على رأيه.

واستكمل: ياريت دايما الحكم على أي موقف أو رأي يكون بنظرة شاملة مش من خلال سطرين متاخدين من مانشيت على فيسبوك أو من فيديو اتعمل له مونتاج.

واختتم كاتبا: معلش طولت عليكم، بس ممكن اللي حصل دا فرصة لتأكيد امتناني الدائم بأراء الجمهور، وإني بستفيد من النقد والملاحظات زي ما ببقى سعيد بالإشادات، بحبكم وشكرا على دعمكم ليا من بداية مشواري.

وكانت الأزمة بدأت بعدما علق محمد فراج على هامش العرض الخاص لفيلمه فوي فوي فوي على حملة الانتقادات التي تعرضت لها شقيقة زوجته الفنانة داليا شوقي عن أدائها في مسلسل "سفاح الجيزة"، وقال محمد فراج خلال لقائه بشاشة et بالعربي: "مفيش حد من اللي اتكلم بيفهم في الشغلانة كلها أكونتات وهمية وفيك وتحس انهم واخدين فلوس.. الناس دي هتتكلم ليوم الدين والمهم ان القافلة تسير".

View this post on Instagram

A post shared by ET بالعربي (@etbilarabi)


اقرأ أيضا:

المحلل الرياضي أحمد عز ينضم لقنوات SSC السعودية

رنا أبو الريش مؤلفة مسلسل "كامل العدد" لـ "في الفن": تصوير الجزء الثاني نوفمبر المقبل ... وسنعالج رحيل مصطفى درويش دراميا

الصور الأولى من عقد قران محمود حجازي على فتاة من خارج الوسط الفني في أمريكا

بعد نجاح أغنية مسلسل "سفاح الجيزة"... الوايلي يحذر من التعاون مع مغنيتها سمر طارق

لا يفوتك: أول ظهور لابنة الفنانة ريم رؤوف.. ماما سرقت حلمي

حمل آبلكيشن FilFan ... و(عيش وسط النجوم)

جوجل بلاي| https://bit.ly/36husBt

آب ستور|https://apple.co/3sZI7oJ

هواوي آب جاليري| https://bit.ly/3LRWFz5