نهال ناصر
نهال ناصر تاريخ النشر: الأحد، 3 سبتمبر، 2023 | آخر تحديث:
عبد الملك زرزور

يعد فيلم "إبراهيم الأبيض" واحدا من أهم أعمال السينما المصرية في الألفية الجديدة، ورغم مرور 14 عاما على عرضه لا تزال كواليس هذا العمل تشغل بال الجمهور.

وفي جروب على Facebook يحمل اسم عاشقي فيلم "إبراهيم الأبيض" كشف أحمد عطية أحد أعضاء الجروب عن سيناريو الفيلم الأصلي قبل حذف بعض المشاهد منه، فكما صرح من قبل عباس أبو الحسن مؤلف الفيلم إنه تم حذف "ثلث ساعة" من مدة العمل وهو ما أثر على بعض المشاهد.

تابعوا قناة FilFan.com على الواتساب لمعرفة أحدث أخبار النجوم وجديدهم في السينما والتليفزيون اضغط هنا

وهذه المشاهد كانت توضح بداية "عبد الملك زرزور" الشخصية التي قدمها الفنان الراحل محمود عبد العزيز وعلاقته بـ"حورية" هند صبري، ومشهد آخر للفنان باسم سمرة.

نرشح لك: هل سألت منى الشاذلي عن ديانة أنعام سالوسة؟ الفنانة تجيب

وقال: "قصة عبد الملك زرزور بتبدأ إنه كان فتوة صاعد في زمن نهاية سيطرة الفتوات وبداية القبضة الأمنية للشرطة وظهور الجريمة المنظمة، زرزور اتجوز المعلمة (نور القلوب) أخت أكبر تجار مواشي في مصر ليها 17 أخ معلمين وهي بنت وحيدة عليهم ولكن زرزور بيتفاجئ انها قبيحة الشكل جدا، عاش" زرزور" وهو متقبل مصير زواجه البائس لحد ما شاف "حورية" بترقص في فرح وهي شافته بيبص عليها فكملت برقصة خاصة ليه وهي باصالة وقع في غرامها وابتدى يقابلها من ورا زوجته".

حورية وزرزور

وتابع: "لحد ما في يوم وهو بيقابلها وبيديها عقد هدية تشوفه مراته "نور القلوب"، وتحكم عليه يخلص علي "حورية" قدامها ياما هتجيب إخواتها الـ17 يمحوه من علي وش الأرض لكن "زرزور" خلص على "نور القلوب" قدام "حورية"، وهنا بيظهر دور سيد رجب اللي كان تاجر ألواح تلج بيستنجد بيه "زرزور" فيلفوا "نور القلوب" بشاش ويحطوها جوا ألواح تلج عشان ريحتها متطلعش ويبلغ زرزور إخواتها الـ 17 بغيابها ويجوا يدوروا عليها في كل شبر وفي البيارات والمدافن والدكاكين والبيوت بيت بيت وفضلت نور القلوب في التلج من الصيف للصيف عشان ياخد "زرزور" بعدها فلوسها ويبدأ إمبراطورية "عبد الملك زرزور" وقصته مع "حورية".

مهدي بدور

وأكمل ليوضح دور فرح يوسف في الفيلم والتي بسبب حذف بعض المشاهد لم يفهم الجمهور سبب وجودها في منزل "إبراهيم الأبيض": "نرجس" اللي متشاور عليها بالأصفر هي عشيقة باسم سمرة (مهدي بدور) وإبراهيم ضحك عليها وأوهمها بالحب لما "بدور" اتحبس عشان لما يطلع يجي يدور عليها ويروح لإبراهيم برجليه عشان ياخد بتار أبوه منه في مشهد كن اتكلم باسم سمرة إنه فضل متشعلق 4 ساعات بسببه عشان يصورة ولما بدور يعرف إن إبراهيم ابن واحد نكره هو خلص عليه زمان هيقوله أبوك كلب وراح وهيموت نفسه بدل يموت على إيد إبراهيم الأبيض".

شخصية نرجس

قصة المشاهد المحذوفة من الفيلم

وأكد المؤلف عباس أبو الحسن على كلامه وأوضح فقط دور سيد رجب في العمل وكتب في تعليق على المنشور: "كل حاجة انت قولتها صح ما عدا أن "سراج زرزور" مش صاحب دكانة التلج.. هو أخو "عبد الملك زرزور" وده موجود في الصحف الجنائية اللي كان مفروض تظهر مع أول ظهور كل شخصية من عيلة زرزور في العاركة الأولى لما راح إبراهيم يرجع الكيس اللي ضاع من عشري".

تعليق عباس أبو الحسن

يشار إلى أن فيلم "إبراهيم الأبيض" من تأليف عباس أبو الحسن، وشاركت به مجموعة من النجوم ضمت أحمد السقا، محمود عبد العزيز، هند صبري، باسم سمرة، وعمرو واكد وغيرهم.


اقرأ أيضا:

#شرطة_الموضة: لقاء الخميسي بفستان لامع قصير مزين بريش في آخره

فاطمة ناعوت تعتذر لمنى الشاذلي بعد نشرها حوارها المفبرك مع إنعام سالوسة

رانيا يوسف لـ "في الفن": لم آكل بيتزا في إيتاي البارود ... الصفحة مزيفة

مؤلف "سفاح الجيزة" يكشف سر عدم زيارة المجرم الحقيقي في السجن

لا يفوتك: ساعة مع الفنان علي الحجار ... حكاوي وفن وغنا


حمل آبلكيشن FilFan ... و(عيش وسط النجوم)

جوجل بلاي| https://bit.ly/36husBt

آب ستور|https://apple.co/3sZI7oJ

هواوي آب جاليري| https://bit.ly/3LRWFz5