نادين يوسف
نادين يوسف تاريخ النشر: الثلاثاء، 15 أغسطس، 2023 | آخر تحديث:
محمد صبحي

احتفل اليوم الفنان محمد صبحي والناقد جمال عبد الناصر بتوقيع كتاب "الأستاذ" الذي يتناول سيرته الذاتية ومسيرته الفنية، وذلك على هامش فعاليات معرض الساقية للكتاب.

تحدث محمد صبحي عن عدة موضوعات خلال الندوة وعبر عن انزعاجه من الكثير من المدخلات في عصرنا الحالي وقال "احنا فقدنا نقائنا وامتلكنا غلظة في كل شيء وبكلم عن العالم كله مش مصر بس، احنا لما كنا بنقرا كتاب وانا مريت على عقود كتيرة

اقرأ ايضًا: بسمة وهبة تتقدم ببلاغ على الهواء ضد مادلين طبر: إنت بتعملي دعوة لاقتحام منزل عادل إمام

وتابع "احنا تخلينا عن اجمل ما فينا واحنا شعب عظيم كانوا بيتغنوا بالجدعنة والشجاعة وكانوا بيطلبونا في بلاد خارجية بسبب سمعتنا، وكنا رواد في الفن والثقافة، دلوقتي لو بنت قالت لولد لا هتدبح ودة لأن الفن صدر ومتمش على أنه الاستثناء ولية احنا كشعب بنبرز أسوأ ما فينا"

محمد صبحي

وعن تأثير مواقع التواصل الاجتماعي على الشعب المصري قال "احنا عملنا بلوك لاجمل ما فينا، أنت التليفون بيعطلك عن الصلاة 16 ساعة ماسك التليفون واشوف مين عملي لايك ومين شتم ادخل اشتمه والسوشيال ميديا أصبحت مجزرة لفظية وقتل معنوي والسوشيال ميديا بقت بتروج لشبابنا وأطفالنا كارتون يعملهم المثلية ودة المشروع القادم للعالم ويعلموك افكار توصلك للإلحاد وتدريب ممنهج على بيع وطنك وميبقاش عندك وطن ويبقى وطنك هو السوشيال ميديا الوطن الخيالي اللي عايش فيه، واية الألفاظ المستخدمة في السوشيال ميديا".


وأضاف "الشعب الياباني معروف عنه أنه عظيم بسبب عمله ولو موظف أخطأ في شغله مديره مش بيخصمله فلوس لكن بيقوله اقعد في البيت 3 أيام ودة عقاب قاسي ليهم أما لو هنا كان الموظف هيقوله ما تخليهم 12 يوم"

يذكر أن محمد صبحي قدم مسرحية "نجوم الضهر" مع سميرة عبد العزيز، عبد الرحيم حسن، وغيرهم عددا من النجوم. المسرحية من تأليف وإخراج محمد صبحي.

اقرأ أيضا:

#شرطة_الموضة: الفوشيا والأخضر النيون موضة النجمات صيف 2023

القصة الكاملة لأزمة أحمد فلوكس … بدأت برسائل سب وقذف للاعبة كرة سلة رفضت الارتباط به وانتهت بالقبض عليه وفي حيازته مواد مخدرة

جمال وشباب وشياكة ... عايدة الأيوبي تلفت الأنظار في العرض الخاص لفيلم "خمس جولات"

دقت على الطبلة ورقصت دبكة … نسرين طافش تحتفل بتخرج ابنة شقيقتها مع الأسرة


لا يفوتك: غناء التراث حق للجميع ولكن ... علي الحجار يكشف لـ(في الفن): ملامح مشروع "100 سنة غنا"


حمل آبلكيشن FilFan ... و(عيش وسط النجوم)

جوجل بلاي| https://bit.ly/36husBt

آب ستور|https://apple.co/3sZI7oJ

هواوي آب جاليري| https://bit.ly/3LRWFz5