مروة لبيب
مروة لبيب تاريخ النشر: الأربعاء، 12 يوليو، 2023 | آخر تحديث: الأربعاء، 12 يوليو، 2023
رامي صبري وعمرو مصطفى

رد الفنان رامي صبري على حذف أغنيته "يمكن خير" بعد أشهر من طرحها، بسبب مطالبة الفنان عمرو مصطفى بحذفها بسبب حقوق الملكية مشيرا إلى أن مطلع الأغنية يتشابه مع أغنية "رقصة".

وعبر حسابه على Instagram، نشر رامي صبري مقطع فيديو لعمرو مصطفى خلال لقائه في برنامج "حبر سري" وهو يطالب رامي صبري بإثبات أن الأغنية تعود لعام 2019 وأنها ليست متشابهة مع أغنية "رقصة".

وأتبعه بفيديو آخر وهو يثبت أن الأغنية على الحاسوب الخاص به منذ عام 2019 بالفعل وعلق على الفيديو "اي حد يقدر يوقف أي أغنية يوتيوب لحد لما يوتيوب يتأكد انها ملك صاحب الأغنية. بس ردينا بالڤيديو علشان كمان الجمهور يعرف ويتاكد اننا مابناخدش لحن مش بتاعنا ونكتب عليه اسمنا".

View this post on Instagram

A post shared by Ramy Sabry (@ramysabry8)

وأضاف رامي صبري "محاربه النجاح مش الحل.. الحل إنك تشتغل علي نفسك وتركز في شغلك وتعمل جديد علشان الجمهور يستمتع مش تحارب النجاح . يمكن خير من ضمن نجاحات رامي صبري وليست اولها ولا اخرها. ربنا يهدي الجميع ونركز في صناعة الموسيقى بدل ما نهدها. شكرا لحضرتكم ".

ومنذ ساعات فوجيء الجمهور بحذف أغنية "يمكن خير" من منصة يوتيوب بعد أشهر من طرحها، بسبب مطالبة الفنان عمرو مصطفى بحذفها بسبب حقوق الملكية.

ومؤخرا، وخلال استضافته في برنامج "حبر سري"، الذي تقدمه الإعلامية أسما إبراهيم عبر قناة القاهرة والناس، طلب عمرو مصطفى من الفرقة الموسيقية عزف بداية لحن أغنيته "رقصة"، وعلق قائلا: "ده دخول الموسيقى بتاعي في أغنية رقصة اللي نازلة من سنة، وأنا مش منفعل من شوية، أنا عمال أتسرق في كل الأغاني بتاعتي".

وأضاف: "هو قال إنه عامل الأغنية من 2019، عايزك يا رامي تطلع أي حاجة تثبت قدام الناس إن الأغنية معمولة من 2019".

وتابع: "أغنية رقصة نزلت من سنة ورامي باركلي عليها، وفي غيره ملحنين تانيين سرقوني كتير".

وردا على سؤال هل اعتذر لرامي صبري بعد الخلاف الذي وقع بينهما، قال عمرو مصطفى: "لم أعتذر له، هو كلمني وقاللي يا عمرو معلش عشان خاطري شكلي مش حلو، وأنا كنت عامل الأغنية وأي كلام، وعديتها بمزاجي، لكن لو النهاردة عايز أشيل الأغنية أقدر أبلغ يوتيوب إنه لحني ونازل قبله وأشيلها".

من ناحيته ، رد الفنان رامي صبري على التصريح الأخير للفنان عمرو مصطفى، الذي اتهمه فيه بسرقة مدخل لحن أغنيته "رقصة"، واستخدامه في أغنية خاصة به هي "يمكن خير".

نرشح لك - درة بإطلالات مختلفة في عطلتها الصيفية بالساحل الشمالي

[Image_2]

وقال رامي صبري خلال استضافته في برنامج "أجمد 7 الساعة 7" تقديم جيهان عبد الله عبر نجوم إف إم: "في فرق بين السرقة وتوارد الخواطر، والكلام اللي عمرو مصطفى قاله يدينه، وعيب ملحن كبير ومحترم زيه يطلع يقول على فنان المفروض إنه ملحن ومطرب له مكانته سرق".

وأضاف: "عمرو مصطفى خريج كلية حقوق، ولو حد فينا سرقه هيقاضيه بالقانون، لكن أنا خريج معهد موسيقى عربية قسم تأليف موسيقي، ولما تتكلم مع متخصص لازم تعرف إنت بتكلم مين".

وجه رامي صبري رسالة لعمرو مصطفى قائلا: "ربنا يهديك، اشتغل أكثر واعمل لنا حاجات جديدة زي الملحنين زمايلك، وركز في شغلك وأنا شخصيا لو عملت عشاني أغنية حلوة هغنيها".

أوضح رامي صبري سبب تصريح عمرو مصطفى في رأيه بقوله: "عمرو مصطفى لما يغير من نجاح حد بيطلع يخبط في الناس، ومفيش حد فينا عاجبه، كلنا واقعين وبنسرق أغانيه".

وتابع: "رامي صبري مش مطرب، أنا موسيقار زي عمر خيرت وياسر عبد الرحمن، والأستاذ لما يكلم الطالب مش هنتساوى، كلمة سرقة كبيرة ولو أنا عندي مشاكل نفسية مش هخليه يشتغل بالقانون".

اقرأ أيضا:

الشركة المتحدة تتكفل بمصاريف علاج إيمان البحر درويش

الحكم بالسجن 3 أعوام لابن إيمان البحر درويش المتهم بقتل طفل بسيارته

ابنة إيمان البحر درويش تصدم محبيه بصورة من فراش المرض

ياسمين عبد العزيز تغازل أحمد العوضي على الشاطئ: مين المز ده


لا يفوتك: معتز هشام: اعرف واحد شبه "ياسين" في ليه لأ 3 اخدت منه حاجات ونيللي كريم اكتشفت إني مابعرفش أسوق


حمل آبلكيشن FilFan ... و(عيش وسط النجوم)

جوجل بلاي| https://bit.ly/36husBt

آب ستور|https://apple.co/3sZI7oJ

هواوي آب جاليري| https://bit.ly/3LRWFz5