نهال ناصر
نهال ناصر تاريخ النشر: الثلاثاء، 11 أبريل، 2023 | آخر تحديث:
أسماء جلال

تحدثت الفنانة أسماء جلال عن شخصية "سلمى" التي قدمتها في مسلسل "الهرشة السابعة" وكواليس تحضيرها لها.

وقالت أسماء جلال خلال حوارها مع سارة الدندراوي ببرنامج "تفاعلكم": الدور كان صعب لكن بسيط، أهم حاجة كان لازم يظهر أنها إنسانة طبيعية عاشت تجربة صعبة وفي حاجات جواها بتطلع فجأة مش لازم تظهر في كلام ممكن تكون بنظراتها، والمخرج كريم الشناوي محترف في تقديم هذه النوعية من الأعمال.

وأكدت أسماء جلال أن شخصية "سلمى" لا تشبهها لكنها حاولت أن تتقرب منها وتفهم مشاعرها قائلة: الشخصية مش شبهي لكن عشان أقدم أي شخصية لازم يكون في خيط بيني وبينها ممكن يكون مجرد أني تخيلت هي مرت بإيه، لازم أحس إحساسها عشان أقدر أمثله، لكن هي مش شبهي.

نرشح لك: رانيا يوسف ردا على محمد مختار: كنت بترضى مراتك تتباس وتقلع في الأفلام عشان مستفيد


أسماء جلال من برنامج تفاعكلم

وخلال المسلسل وعن طريق شخصية "سلمى" طرحت فكرة المساكنة، وأوضحت أسماء جلال أنها لم تقلق من رد فعل الجمهور عن طرح هذه الفكرة قائلة: لم أقلق من طرح فكرة المساكنة لأن أنا لما بقدم دور مش بقول أسماء جلال بتؤمن بإيه، أنا ممثلة بتجرد من كل حاجة وبمثل وأكون جاهزة لتجسيد صورة من الواقع هو نموذج موجود في الحياة لكن ملوش علاقة بيا وأنا بؤمن بإيه.

"سلمى" في مسلسل "الهرشة السابعة"


وكشفت أسماء جلال خلال حوارها عن طريقة تعاملها مع التعليقات السلبية والانتقادات التي تكتب لها عبر حساباها في مواقع التواصل الاجتماعي موضحة: لا اقرأ التعليقات اللي بتتكتب وتكون أحيانا سلبية أتابع آراء وردود فعل الجمهور في الوقت اللي بيكون فيه حاجة بتتعرض لكن مش بقرأ كل تعليق بيتكتب دا هيخليني أتجنن، في الأول كنت بركز في كل تعليق لكن فكرت أن ممكن الشخص اللي بيكتب حاجة سلبية لو شافني تاني يوم في الشارع هيتصور معايا، ليه أضايق نفسي.

أسماء جلال من كواليس مسلسل "الهرشة السابعة"

ومسلسل "الهرشة السابعة" مكون من 15 حلقة، من بطولة أمينة خليل، محمد شاهين، علي قاسم، أسماء جلال، عايدة رياض، محمد محمود، حنان سليمان، أحمد كمال، وعدد من الفنانين، ومن تأليف مريم نعوم، وإخراج كريم الشناوي، وإنتاج شركة E prodution.

اقرأ أيضا:

شريف حافظ لـ"في الفن": شاهدت "الوداع يا بونابرت" للتحضير لشخصيتي في "سره الباتع" والتصوير "حافيين" كان الأصعب

هل تعيد مريم الخشت في "عملة نادرة" قصة شريهان في "الطوق والأسورة"؟... "الخضة في المعبد" ليست الحل للإنجاب

سؤال محير في "سوق الكانتو"...كيف عرفت مي عز الدين سبب وفاة صديق أمير كرارة؟

لا يفوتك: أسرار يوسف عثمان في الحفاظ على أناقته

حمل آبلكيشن FilFan ... و(عيش وسط النجوم)

جوجل بلاي| https://bit.ly/36husBt

آب ستور|https://apple.co/3sZI7oJ

هواوي آب جاليري| https://bit.ly/3LRWFz5