محمد سليم
محمد سليم تاريخ النشر: الاثنين، 30 يناير، 2023 | آخر تحديث:
وقفة الماميز

حالة من الحيرة عاشها مستخدمو مواقع التواصل الاجتماعي خلال الساعات الماضية، بعد انتشار دعوات تحت هاشتاج "وقفة المايمز"، وتساءل البعض هل هي وقفة فعلية، وما تفاصيلها وأهدافها.

بحثنا خلف هاشتاج "وقفة المايمز" في تويتر وإنستجرام، وتوصلنا أخيرا إلى حقيقة هذه الوقفة، التي تمت الدعوة لها بالتزامن مع طرح فيلم "جروب الماميز" في دور العرض السينمائي في بداية فبراير المقبل.

نرشح لك - أصالة تعتذر عن التدخين في كواليس "سعودي أيدول": ماكان المفروض أشرب ڤيب قدام الناس


واتضح بعد البحث وجود "جروب" تم إنشاؤه حديثا في موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك باسم "وقفة المايمز - 2/2"، قامت بتدشينه أسرة الفيلم، ويضم حتى الآن 13 ألف متابع.

وقفة الماميز


وأوضح الجروب الهدف من إنشائه من خلال رسالة من أسرة الفيلم جاء فيها: "رسالة لكل سوبر ماما من أسرة فيلم "جروب الماميز"، الجروب ده احنا عملناه سوا عشان نجمعكم ونسمع مشاكلكم ونحاول نلاقيلها حلول سوا .. وقفتنا مش وقفة ضد حد، وقفتنا مع بعض عشان نسمع بعض ، نفضفض مع بعض .. نحول كل الطاقة السلبية اللي جوانا لطاقة إيجابية، و ده الهدف والرسالة اللي بنقدمها في فيلم جروب الماميز اللي اتعمل بيكم و ليكم علشان نناقش كل مشاكلكم".

طالع أيضا - وفاء عامر مهاجمة إحدى الفنانات: اللي ميقدرش وقفتي جنبه لا يستحق حتى أتفرج على أعماله


كما شاركت مجموعة من أبطال الفيلم على الجروب بمقاطع فيديو تشرح فكرة الوقفة، ومنهم الفنان محمود حافظ الذي قال في رسالته: "أسعد الله مساءكم، إحنا يا جماعة عندنا وقفة مهمة جدا مفيهاش هزار يوم 2/2، وهتكون جوا الفيلم".

حمل آبلكيشن FilFan ... و(عيش وسط النجوم)

جوجل بلاي| https://bit.ly/36husBt

آب ستور|https://apple.co/3sZI7oJ

هواوي آب جاليري| https://bit.ly/3LRWFz5