محمد سليم
محمد سليم تاريخ النشر: الأحد، 22 يناير، 2023 | آخر تحديث:
ياسمين عز

تحت عنوان دروس تفخيم الزوج، تواصل الإعلامية ياسمين عز توجيه مجموعة من النصائح لمتابعات برنامجها "كلام الناس" عبر قناة MBC مصر، حيث خصصت جانبا من حلقة اليوم للحديث عن مزايا الزوج الصيدلي.

وقالت ياسمين عز مخاطبة متابعات البرنامج: "حبايبنا الصيادلة مشرفينا في كل حتة، عمرك شوفتي واحدة إتجوزت صيدلي وقالت إنها ندمانة على الخطوة دي؟ مستحيل. لإنها متجوزة راجل نسمة وبلسم، وآية في الطيبة والأخلاق والذوق العالي الرفيع".

نرشح لك - الأسود والأحمر والريش يسيطرون على إطلالات النجمات في حفل Joy Awards

ياسمين عز

ولفتت ياسمين عز إلى أن مهنة الصيدلي تؤثر على صفاته مع الوقت بقولها: "دايما نسمع إن الواحد له نصيب من اسمه، أنا مثلا اسمي ياسمين فطالعة ياسميناية، لكن الصيدلي له نصيب من اسمه ومهنته، تحسيه دوا في نفسه، ومرهم يطيب جروحك".

ياسمين عز

وأشارت ياسمين عز إلى ميزة يتمتع بها الصيدلي نتيجة تعامله مع مختلف أنواع الخطوط في الوصفات الطبية قائلة: "الزوج الصيدلي عنده ميزة مش موجودة في أي راجل، كل يوم بتعدي عليه روشتات أشكال وألوان مكتوبة بخطوط غريبة، لكن عنده قدرة خارقة على فك شفرتها بنظرة عين، ومش هيكون محتاج يسألك إيه اللي مزعلك، زي ما بيقولوا عارف القرد مخبي ابنه فين".

طالع أيضا - النجوم وأزواجهم في حفل توزيع جوائز Joy Awards.. ظهور نادر لزوجة كريم عبد العزيز وأول ظهور لمروان خوري وزوجته

ياسمين عز

وتابعت: "تلاقي ست كبيرة داخلة عليه تسأله عن دوا مش عارفة شكله ولا اسمه والروشتة ضاعت، وكل اللي تعرفه إن الحباية أو العلبة لونها برتقاني، في ثانية يلف لفة ويفتح الدرج ويطلع الدوا زي الساحر".

وانتقلت ياسمين عز بعد ذلك إلى الحديث عن صفة النظام عند الزوج الصيدلي قائلة: "من مزاياه اللي المفروض تحمدي ربنا عليها إنه منظم بشكل نادر، ومش هيتعبك ويسألك فين القميص وفردة الشراب، حياته كلها أدراج أدراج، رفوف رفوف، ألوان ألوان".

ياسمين عز

وأضافت أن الصيدلي يمتلك صفة الدقة وتقدير قيمة الوقت، موضحة: "يا حرام من كتر المعادلات والتفاعلات والتركيبات بيحسبها بالميللي، ولا يترك شيء للصدفة أو للظروف".

كما لفتت ياسمين عز إلى تحمل الصيدلي لساعات العمل الطويلة بقولها: "الصيدليات مفتوحة 24 ساعة، لكن تكلميه في أي وقت يرد بنفس درجة الصوت الهادي ويطمنك إن مشكلتك محلولة، ما بالك لو إنتي مراته".

حمل آبلكيشن FilFan ... و(عيش وسط النجوم)

جوجل بلاي| https://bit.ly/36husBt

آب ستور|https://apple.co/3sZI7oJ

هواوي آب جاليري| https://bit.ly/3LRWFz5