محمد سلطان محمود
محمد سلطان محمود تاريخ النشر: الخميس، 15 ديسمبر، 2022 | آخر تحديث: الخميس، 15 ديسمبر، 2022
ياسمين عز

أكدت المذيعة ياسمين عز أن أكبر الداعمين لها هم الرجال، الذين يدخلوا في نقاشات عبر مواقع التواصل الاجتماعي للدفاع عنها أمام الانتقادات التي تتعرض لها باستمرار.

وأوضحت "عز" في حلقة اليوم من برنامج "كلام الناس" عبر قناة MBC مصر، أنها تتابع كيف يدافع عنها معجبيها على مواقع التواصل الاجتماعي.

وأضافت: "بدخل أشوف مين بيدافع عني، ولا مين بياكل بسنونه اللي يقرب مني، أبقوا شوفوا سنونه في المعجم، تلاقيه دكتور، رئيس قسم، دكتور في جامعة، باحث وخبير، بتاع السوبر ماركت، كابتن الجيم، اللي بيدرس، كله، من أصغر حد لأكبر حد".

نرشح لك- زهرة وأزواجها الـ12.. تفاصيل زيجات غادة عبد الرازق بعد انفصالها عن هيثم زنيتا

وتابعت ياسمين عز: "شفتي الرجل المصري؟ ده جوزك وأخوكي وأبوكي اللي بيدافع عني، وأنا واحدة ميعرفهاش ولا تربطه بها صلة دم ولا قرابة ولا شافها إلا من خلال شاشة التليفزيون، تخيلي النخوة والشهامة، ده الرجل المصري، جوزك".

وأكدت: "الرجل يتشال على الرموش والأهداب، فوق العيون وجوا العيون، نفتح المعجم الوسيط ونشوف لغتنا العربية، عشان لما نقول أهداب يقولوا إيه الكلام ده، فالمعجم معانا طول الوقت عشان أنا عايزة قاموس خاص".

وأشادت ياسمين عز بالرجال الذين دافعوا عنها بعد شائعة وقف برنامجها، موجهة حديثها للنساء وقالت: "جوزك دافع عن الغريبة بكل ما أوتي من قوة من مجرد إشاعة هدامة، ما بالك بأنتي مراته، لو حد قرب لك ياكله كده بسنونه، يقرقشه، إفرحي بجوزك الرجل المصري العظيم، أفرحوا برجالتكم، إسعدوا رجالتكم، رجالتكم عملة نادرة في الزمن".

وواصلت عز مدح الرجل المصري قائلة: "رجالتكم عملة نادرة في الزمن ده، الرجل المصري والنخوة والاحترام والتقدير اللي عنده والله ما يتقدرش بكنوز، يا مدام إنتي معاكي حتة آثار نادرة معاكي، رجلك المصري قطعة نادرة فريدة، حافظي عليها زي الآثار، محدش يلمسه ويقرب له، يا بختنا كمصريات برجالتنا، نشيلك يا مصري على أهداب العين مش بس رموشنا".

والجدير بالذكر أن المعجم الوسيط يعرف أهداب العين بـ " شعر رموش العين" مما يجعلها مرادفة لكلمة رموش التي ذكرتها ياسمين عز، أما كلمة "السنون" فهي الأسنان.


اقرأ أيضا:

محمد نجاتي يكشف موقفه من دخول زوجته وبناته الفن

محمد هنيدي يمنح جائزة لمن يتوقع نتيجة نهائي المونديال: فشار وسندوتشين

رامي جمال: ممنوع من علاج البهاق بسبب السكري ومضطر أسيبه ينتشر في جسمي

كلمات أغنية ويجز "عز العرب" لبطولة كأس العالم 2022


لا يفوتك: شرطة الموضة: أسوأ وافضل إطلالات النجمات في حفل ختام مهرجان البحر الأحمر السينمائي الدولي

حمل آبلكيشن FilFan ... و(عيش وسط النجوم)

جوجل بلاي| https://bit.ly/36husBt

آب ستور|https://apple.co/3sZI7oJ

هواوي آب جاليري| https://bit.ly/3LRWFz5