نهال ناصر
نهال ناصر تاريخ النشر: الأحد، 2 أكتوبر، 2022 | آخر تحديث:
مصطفى محرم وجمال عبد الحميد وحسين مصطفى محرم

رد المؤلف حسين مصطفى محرم نجل السيناريست مصطفى محرم على ما قاله المخرج جمال عبد الحميد عن مسلسل "ريا وسكينة" وأنه من قام بكتابته وليس والده.

وظهر حسين مصطفى محرم عبر حسابه على Facebook في فيديو ليرد على جمال عبد الحميد وقال فيه: فوجئت بفيديو وبلوم على الإعلامية الكبيرة منى الشاذلي أنها سمحت أن يتقال ومردتش وبطالب بحق الرد، اتصدمت أن مكنش في أي رد فعل، المخرج جمال عبد الحميد طالع بيقول أن هو لما جاله مسلسل "ريا وسكينة" كتابة مصطفى محرم رفض النص ومكنش عاجبة وطالع بيضحك ويقول أنه قعد مع أستاذ صلاح عيسى وكتب المسلسل من الأول للآخر.

عبلة كامل وسمية الخشاب من مسلسل ريا وسكينة

وتابع: دا عاري تماما من الصحة مفيش حاجة زي كده حصلت، وكلمت المنتج الكبير جمال العدل وحكيت له اللي اتقال والراجل اتصدم ومصدقش، واتضايق من الكلام ده.

نرشح لك: 5 ممثلين قدموا شخصية جيفري دامر قبل مسلسل Monster: The Jeffrey Dahmer Story


مسلسل ريا وسكينة إنتاج عام 2005

ووجه حديثه لجمال عبد الحميد: لو حضرتك عاوز تعمل تريند أو تلفت النظر ليك ميبقاش على حساب السيناريست الكبير الأستاذ مصطفى محرم والدي، ولو فاكر أن علشان توفاه الله مش هتلاقي حد يرد، لا هتلاقي مصر كلها ترد عليك لأن مصر كلها بتحب "لن أعيش في جلباب أبي" و"الحاج متولي".

بوستر مسلسل ريا وسكينة

وأكمل: بسأل حضرتك سؤال المسلسل إنتاج 2005 ليه حضرتك مقولتش الكلام دا وبعد 17 سنة بتقول ولا علشان والدي أتوفى السنة اللي فاتت وأنت أول لقاء عملته السنة دي، ومع احترامي لحضرتك مشفتش أنك عملت مسلسل من تأليفك ناجح، كان في مسلسل لمحمد سعد وتقريبا مكملوش.

أنا تقدمت بشكوى رسمية لنقابة المهن السينمائية وللنقيب الأستاذ مسعد فودة علشان يحقق في الكلام دا وعمري ما هسيب حق والدي وأسف أني بعمل فيديو زي كده الناس بتفتكر علشان حد مات نقدر نجور على حقوقه.

حمل آبلكيشن FilFan ... و(عيش وسط النجوم)

جوجل بلاي| https://bit.ly/36husBt

آب ستور|https://apple.co/3sZI7oJ

هواوي آب جاليري| https://bit.ly/3LRWFz5