نهال ناصر
نهال ناصر تاريخ النشر: الأحد، 5 يوليو، 2020 | آخر تحديث:
رجاء الجداوي وشيماء سيف

حرصت الفنانة شيماء سيف على حضور جنازة الفنانة الراحلة رجاء الجداوي، لتودعها إلى مثواها الأخير.

نجوم الفن في جنازة رجاء الجداوي

عبرت شيماء عن حزنها لرحيل رجاء التي وصفتها بأنها والدتها الثانية وصديقتها، وحكت عن ذكرياتها معها.

نشرت شيماء عبر حسابها على Instagram تسجيل صوتي لرجاء الجداوي، كانت أرسلته لها الراحلة في وقت سابق لتطمئن عليها، وكتبت تعقيبا: "كانت صحبتى وحبيبتى وزى امى ربنا يعلم محبتك فقلبى من اول يوم اتقبلنا وكان تانى عمل ليا كنت صغيرة اول ماشوفتينى ضحكتى وقولتيلى انتى قلبك ابيض زى اميرة بنتى وبتفكرينى بيها وربنا هيكرمك فى شغلك وهتفتكرى كلامى بس اهم نصيحة هقولهالك هى احترام المواعيد فى شغلنا".

تابعت: "ومن يومها وأنا ماشية بنصيحتك وبقينا اعز أصحاب ولما اشتغلنا سوا بعدها فعلا كانت احلى ايام كنت بروح اللوكيشن علشانك علشان افضل معاكى وتحكيلى كل زكرياتك ويوم فرحى عمرى ماهنسى نظرتك ليا وفرحتك بيا كانك امى بالظبط".

أكملت: "زادت فرحتى لما جيتى سكنتى جنبى وبقيتى تصحى الصبح تقوليلي تعالى حالا نفطر سوا وحشانى انزل جرى اجيلك وعمرها ما كانت بترسى على فطار لا ده انا كنت بمشى من عندك اخر الليل من كتر ماكنتى مابتسبنيش امشى عشان قعدتنا حلوة وروحك حلوة انا بحبك أوى وأوعدك عمرى ماهنساكى وهفضل ادعيلك لاخر يوم فعمرى
ربنا يرضى عنك ويثبتك عند السؤال ويجعل ألمك وخوفك في ميزان حسناتك.. اللهم لقنها حجتها واغفر لها وارحمها...إنا لله وإنا إليه راجعون".

ورحلت الفنانة رجاء الجداوي عن عالمنا في الساعات الأولى من صباح الأحد الخامس من يوليو بعد معاناتها بعد إصابتها بفيروس كورونا، عن عمر يناهز 82 عاما.

يذكر أن رجاء الجداوي تواجدت في العزل الصحي لمستشفى أبو خليفة في مدينة الاسماعيلية لمدة 43 يومًا، وذلك منذ إصابتها بفيروس كورونا، وكانت تتواجد على جهاز تنفس صناعي اختراقي، ودخلت العناية المركزة المستشفى أبو خليفة للعزل الصحى، بعد تدهور حالتها الصحية.


اقرأ أيضا:

بالكمامات.. إلهام شاهين وفيفي عبده وشيماء سيف في جنازة رجاء الجداوي

بالصور- ابنة رجاء الجداوي في انتظار جثمان والدتها أمام مستشفى العزل