إيمان مندور
إيمان مندور تاريخ النشر: الجمعة، 22 مايو، 2020 | آخر تحديث:
عمرو محمود ياسين وأحمد حسن

بعد النجاح الكبير الذي حققه مسلسل "الاختيار"، لا سيما بعد عرض الحلقة 28 أمس الخميس، رد الفنان والسيناريست عمرو محمود ياسين على الانتقادات السابقة التي وجهها أحمد حسن كابتن منتخب مصر السابق، للفن والفنانين.

اقرأ أيضا: عمرو محمود ياسين يرد على أحمد حسن: بيقلل من قيمة الفنان

نشر حسن أفيشات عدد من المسلسلات التي حظيت بنجاح كبير خلال الموسم الرمضاني الحالي، عبر حسابه على Facebook، وعلّق كاتبا: "لسه فاكر كلام كابتن أحمد حسن وهو يسخر من الفنانين ومن الأعمال الدرامية ولسه فاكر كل الناس اللي عملت زيه وهي بتقلل من قيمة الفن وإنه مش مهم وإنه إيه أهمية تروحوا تصوروا".

تابع: "يا ترى شفتوا الحالة اللي عملها الفن في الأيام اللي فاتت؟ فرقت معاكم المسلسلات يا ترى ولا لأ؟ تخيلوا كده وأنتم قاعدين في البيت الأيام اللي فاتت من غير الأعمال الدارميه دي كلها.. ومتفرغين فقط لعد أعداد حالات الكورونا؟!.. شفتوا ازاي ممكن حلقة في مسلسل تغير من عقول ونفوس ناس؟ شفتوا ازاي أعمال فنيه ممكن تزرع قيم ومباديء في نفوس شباب واطفال؟".

واختتم حديثه: "مصر محظوظة بقوتها الناعمة.. ياريت ندرك قيمة الفن وأهميته.. ونبطل نسخر منه ونحط من شأنه.. الفن قوة".

كان أحمد حسن قد انتقد تصريحات الفنانة دينا قبل الموسم الرمضاني بشأن استمرار تصوير الأعمال الفنية، كاتبا عبر حسابه على Twitter قائلا:"بما إن اللوكيشن معقم وفيه مطهرات وكمامات، لا بقى ده إحنا نيجي نصلي الجمعة الجاية عندكم، وإخواتنا الأقباط ييجوا يوم الأحد طالما مش عارفين نعقم ونحط كمامات في المساجد والكنائس، والله هم يبكي وهم يضحك".

يشار إلى أن عمرو محمود ياسين يشارك في موسم رمضان 2020 بمسلسل "ونحب تاني ليه" الذي يتولى تأليفه ومن بطولة ياسمين عبد العزيز وكريم فهمي وشريف منير وعلا رشدي ‏وإخراج ‏مصطفى فكري، إنتاج شركة "سينرجي".

اقرأ أيضا:

محمد عز يرفض الحديث عن "الاختيار"... تعرف على السبب

أمير كرارة: حلمت بالمنسي قالي "أنا فرحي فوق انهارده يا صاحبي"