مروة لبيب
مروة لبيب تاريخ النشر: الأربعاء، 24 يوليو، 2019 | آخر تحديث:
فاروق الفيشاوي

روت المخرجة الشابة روجينا بسالي موقفا انسانيا لم تنساه مع الفنان فاروق الفيشاوي الذي يمر حاليا بأزمة صحية.

وعبر حسابها الرسمي على موقع Facebook، كشفت المخرجة الشابة أن الفنان فاروق الفيشاوي قد أنقذ عملا كانت بصدد الانتهاء منه وهو فيلما تسجيليا عن الفنانة الراحلة سناء جميل بعنوان "حكاية سناء"، اقرأ أيضا
شاهد فيلم "حكاية سناء" للمخرجة روجينا بسالي

وقالت روجينا إن فاروق الفيشاوي وقف إلى جانبها ومنحها مبلغا من المال إلى جانب مشاركته في العمل وأنه عندما علم بأن والدتها تمر بأزمة صحية عرض عليها المساعدة وأن يساهم في سفر والدتها للخارج.

وتروي روجينا "في 2015 وأحنا بنعمل فيلم سناء جميل كان في شخص طلب يشارك معانا في الإنتاج، وورتبنا أمورنا على كده، في لحظة الشخص ده غير رأيه وأضطرينا نوقف شوية، في الوقت ده أمي الله يرحمها جالها كانسر وكان وضع مربك على كل الأصعدة، حد من ضيوف الفيلم كان متابع معايا الفيلم وصل لإيه .. اللي هو أساسًا كان شخص متعاون وأول ما طلبت منه يصور معانا ماترددش لحظة وقال ده أنا لو ماوقفتش جنبك علشان سناء جميل على الأقل حاقف جنبك وأنتي بتعملي حاجة مصدقاها قوي كده ولو ماوقفتش أبقى راجل ".

وأضافت المخرجة الشابة " وبعد ما سمع إن الفيلم أتعطل طلب يشوفني وطلع ظرف فيه فلوس وقالي أنا مهتم إني الفيلم ده يطلع أكتر منكم، صحيح إن المبلغ الباقي كان لا يذكر بالنسبة للفلوس اللي صرفناها بس أحيانًا حاجات كبيرة تقف على أتفه الأسباب، بعد ما مشاكلنا أتحلت قابلته علشان أديله الفلوس أنفعل وقالي لو ماكنتيش بنت كنت اديتك 100 قلم على وشك وعيب ده مبلغ تافه .. بقينا أصحاب ولما عرف بمرض ماما أتصل بيا قالي لو الحالة تسمح نسفرها بره أنا مستعد أعمل ده حالًا وماتشليش هم. وكانت الحالة خلاص ما تسمحش .. الفنان الوحيد اللي مازعلش لما قلت له جيلنا عنده وعي أكتر قالي جيلكم أشطر وأصدق ".

وأشارت المخرجة الشابة إلى أنها هاتفته بعد مروره بازمة صحية وطمأنها وكان هو من يواسيها قائلة "كلمته بعد إعلان مرضه ولما لاقى صوتي متضايق قالي أجمدي ما أنا زي الفل أهو ماتبقيش عيلة كده، هو اللي كان بيوسينا والله مش أحنا".

واختتمت "الأستاذ والصديق العزيز "فاروق الفيشاوي" في امس الحاجة لدعواتكم، ربنا يقومه بالسلامة ويعدي منها على قد طيبته وجدعنته وشهامته مع الكل الصغير والكبير".

وكان نجله الفنان أحمد الفيشاوي كشف أن والده تعرض لوعكه صحية منذ ساعات استلزمت انتقاله إلى منزله بصحبة والدته الفنانة سمية الالفي لمتابعة حالته الصحية .

كما طالب أحمد الفيشاوي الجمهور بالدعاء لوالده ، لكي يتجاوز هذه الوعكة الصحية.

يذكر أن الفنان فاروق الفيشاوي كان قد فاجأ الجميع أثناء استلامه لتكريمه في مهرجان الإسكندرية السينمائي لدول البحر المتوسط العام الماضي، بإعلانه إصابته بمرض السرطان، مؤكدا أنه سينتصر عليه ويعود في العام المقبل إلى نفس المهرجان ويطمئن جمهوره عليه.

اقرأ أيضا

حلمي بكر يتهم طليقته باختطاف ابنته: ضربوني وسحلوني !
وفاة والدة الفنانة يسرا بعد صراع مع المرض