سما المصري ترد على اتهام ريهام سعيد لها بتحريض "فتاة المول": طلعي الفيديو

سما المصري ترد على اتهام ريهام سعيد لها بتحريض "فتاة المول": طلعي الفيديو

محمد عاشور | في الأخبار،حياة المشاهير تاريخ النشر: الأحد ، 13 يناير 2019 - 17:16 | آخر تحديث: الأحد ، 13 يناير 2019 - 17:16
سما المصري سما المصري
بعد ساعات من نشر المذيعة ريهام سعيد اتهام لسما المصري بأنها كانت المحرض في قضية "فتاة المول" المعروفة، قررت سما المصري أن ترد عليها.

ونشرت سما المصري عبر حسابها على Instagram ردها على صورة قديمة لريهام سعيد جاء فيه:

"الوليه بتاعت العفاريت دي بتقول أني انا اللي ذقيت عليها (فتاه المول) وأنا اللي افتعلت القصه كلها... ليه ياروح أمك هو أنا اللي قلتلك انشري صورها؟ ولا انا اللي قلتلك اسرقي صورها من على تليفونها ياحراميه الصور؟".
"وموضوع أني أخدت فلوس منك.. طبعا أخدت منك فلوس تعويض عن إهاناتك ليا لما قولتي أني أخدت ١٠ الآف جنيه وماجتش البرنامج، أخدت منك بدل ال١٠ الاف أضعاف أضعاف الفلوس دي، وبتقولي أنك ماقعدتيش تحت رجليا عشان تترجيني اخلصلك الموضوع عشان ماتتحبسيش وانك مصوراني، طيب يلا انشر الفيديو باه عشان الناس تتفرج عليا وأنا زلاكي، ولما أنا متورطه ماروحتيش تشتكيني ليه ولا خايفه تتحبسي تاني؟؟".
"هو السؤال بس أنتي دفعتي ليا فلوس أنا و(فتاه المول) ليه لما أنتي معاكي الحق كده وعامله بورم؟، مش الغلابه كانوا أولى بالفلوس دي يابتاعت الغلابه؟، فرحانه انتي اوي أني قلبتك في فلوس ياحجه؟؟ هههه، ماهو أنا وراكي وراكي محدش هيفضحك غيري طالما أنتي بجحه كده يا بتاعت العفاريت، ولو أنا نصبت عليكي يبقي برافو عليا عقبال المره الجايه يابتاعت العفاريت بالشفاء ياروح خالتك".

View this post on Instagram

الوليه بتاعت العفاريت دي بتقول اني انا اللي ذقيت عليها فتاه المول وانا اللي افتعلت القصه كلها ...ليه ياروح امك هو انا اللي قلتلك انشري صورها؟ ولا انا اللي قلتلك اسرقي صورها من علي تليفونها ياحراميه الصور؟وموضوع اني اخدت فلوس منك طبعا اخدت منك فلوس تعويض عن اهاناتك ليا لما قولتي اني اخدت ١٠ الاف جنيه وماجتش البرنامج اخدت منك بدل ال١٠ الاف أضعاف أضعاف الفلوس دي ...وبتقولي انك ماقعدتيش تحت رجليا عشان تترجيني اخلصلك الموضوع عشان ماتتحبسيش وانك مصوراني طيب يلا انشر الفيديو باه عشان الناس تتفرج عليا وانا زلاكي ولما انا متورطه ماروحتيش تشتكيني ليه ولا خايفه تتحبسي تاني؟؟ ...هو السؤال بس انتي دفعتي ليا فلوس انا وفتاه المول ليه لما انتي معاكي الحق كده وعامله بورم؟مش الغلابه كانوا أولي بالفلوس دي يابتاعت الغلابه؟...فرحانه انتي اوي اني قلبتك في فلوس ياحجه؟؟هههه..ماهو انا وراكي وراكي محدش هيفضحك غيري طالما انتي بجحه كده يابتاعت العفاريت ولو انا نصبت عليكي يبقي برافو عليا عقبال المره الجايه يابتاعت العفاريت بالشفاء ياروح خالتك....🤣🤣🤣

A post shared by سما المصري (@samaelmasrii) on



ونشرت ريهام سعيد عبر حسابها على Facebook اتهام لسما المصري تؤكد من خلاله أنها هي التي كانت وراء تلفيق التهمة لها بالاتفاق مع فتاة المول، وكتبت:

"بقالي ٤ سنين الناس ظالماني وعارفه أني لو قلت محدش هايصدق، وأنتي النهارده جيتي نصفتيني". وتابعت: "اعترفتي ادام كل الناس أن أنتي إللي زقيتي عليه (فتاه المول) وعملتوا مقلب الصور عشان تاخدوا ٢ مليون جنيه أنتي مليون وهي مليون، شقايا وتعبي، ايوه دم قلبي ومش مسامحه فيه، فكره أني قعدت تحت رجليكي محصلش أنتي إللي كنتي جايه هاتموتي على الفلوس وكله متصور، متشكره أن أخيرا الناس هاتعرف أنتوا عملتوا فيه ايه، واتظلمت ازاي، أنا عمري ما اذيت نمله، اخيرا مصر كلها هاتعرف الحقيقه".
"نصيحه اتقي الله عشان أخرتك وحشه اوي اوي، (ذرهم يخوضوا ويلعبوا حتي يلاقوا يومهم الذي يوعدون). صدق الله العظيم. في كل صلاه هادعي عليكي وعليها.. حسبي الله و نعم الوكيل من قلبي" .




بدأت قصة الفتاة عندما انتشر فيديو لفتاة تخرج من أحد المراكز التجارية بمنطقة مصر الجديدة، وظهرت الفتاة تتعرض للضرب من أحد الأشخاص، لتظهر الفتاة في الكثير من البرامج وتحكي عن واقعة تحرش تعرضت لها.

وستضافتها ريهام في برنامجها "صبايا الخير"، وعندما تحدثت الفتاة معها وحكت ما تعرضت له لم تقتع ريهام بكلامها كثيرا، لنفاجأ في حلقة أخرى من البرنامج بعرض صور للفتاة.

وخرجت الفتاة لتصرخ وتؤكد أن هذه الصور تم أخذها دون علمها أثناء تصوير الحلقة وكان هاتفها بالخارج، متهمة ريهام بالتعدي على خصوصيتها.

انتقادات واسعة نالتها ريهام بعد ما عرضته من صور خاصة في البرنامج، وتعاطف كبير مع الفتاة التي ظهرت تبكي في البرامج بعدما حدث لها.

انتقادات واسعة لريهام سعيد بعد عرضها صورا شخصية لفتاة "الحرية مول"

وعلى الرغم من تعرض ريهام لحملات انتقادات عديدة بسبب حلقات برنامجها، إلا أن هذه المرة كانت مختلفة، فبسبب الهجوم الكبير عليها، واستمرار حملات المطالبة بوقف البرنامج عبر مواقع التواصل الإجتماعي، وانسحب المعلنون وقامت القناة بإيقاف البرنامج، وإيقاف ريهام عن العمل.

هؤلاء المعلنون أوقفوا رعايتهم لبرنامج ريهام سعيد

وكان تعليق ريهام على هذه الحملات وما حدث أن الله سيظهر الحقيقة، والحق سيرد لأصحابه، خاصة وأنها في رأيها لم تفعل شئ بل أن الفتاة كاذبة، وأكت أن الحقيقة ستظهر في يوم من الأيام.

ريهام سعيد: الحقيقة ستظهر في يوم من الأيام.. وداعا يا مجتمع الفضيلة والحق

بعد إلغاء ظهور ريهام سعيد مع خالد صلاح.. "صبايا الخير" عبر Facebook: "اللهم إني أشكو إليك ضعف قوتي"

وبعدها قامت قناة "النهار" بحذف جميع الفيديوهات التي تخص حلقة الفتاة الشهيرة بـ "فتاة المول"، احتراما للخصوصية الشخصية وخاصة ان الحلق أثارت جدلا كبيرا.

قناة "النهار" تحذف كل فيديوهات ريهام سعيد حول فتاة "الحرية مول"

الفتاة بعد كل هذا الدعم من المجتمع وشخصيات عامة، قامت برفع دعوى قضائية على ريهام سعيد تتهمها فيها "بالسب والتشهير"، وبالفعل في مارس الماضي قضت محكمة جنح الجيزة، بحبس ريهام سعيد 6 أشهر وتغريمها 10 آلاف جنيه لاتهامها بالسب والقذف، وبالحبس سنة وكفالة 15 ألف جنيه لاتهامها بالاعتداء على الحياة الشخصية، وتم إحالة الدعوى المدنية للمحكمة المختصة.

وتقدمت ريهام باستئناف على الحكم، وتفاجأ الجميع بأن الفتاة تقدمت بطلب للصلح مع ريهام وإلغاء الخلاف، ليخرج علينا دفاع الفتاة قائلا، إن المجني عليها هي من طلبت من الإعلامية ريهام سعيد نشر وعرض الصور الخاصة في برنامجها الخاص، ولذلك طلبا التصالح بينهما، والتنازل عن الدعوى المدنية.

"فتاة المول" تطلب الصلح مع ريهام سعيد


وبعد أيام قليلة من تداول أخبار عن طلب الفتاة الصلح مع ريهام، أصدرت المحكمة حكما بقبول استئناف ريهام وحصولها على البراءة وإلغاء التهم الموجهة إليها.

براءة ريهام سعيد من قضية "فتاة المول"

بعدها عرضت ريهام بعض اللقطات للفتاة مع الشاب الذي اتهمته بالتحرش بها في إحدى المولات التجارية بمنطقة مصر الجديدة، والذي تسبب في هذه المشكلة.

شاهد- ريهام سعيد تعرض فيدو لفتاة المول تسير بصحبة المتهم بالتحرش بها

ومع ظهور الفتاة مع ريهام مرة أخرى، بدأت ريهام في الحديث عن أنها لم تكن ترغب في أن تظهر معها الفتاة، ولم تتواصل للظهور معها وأن من تحدث مع الفتاة أشخاص ليسوا من فريق إعداد البرنامج، كما دافعت ريهام عن الشاب وقالت عنه إنه مريض ولهذا يتصرف تصرفات غير طبيعية، مما جعل الفتاة تغضب وتغادر المكان، وبعد حديث طويل معها عادت لاستكمال الحلقة مجددا.

"فتاة الحرية المول" تنسحب من حلقة "صبايا الخير" في أول لقاء يجمعها مع ريهام سعيد

ودافعت ريهام عن نفسها خلال الحلقة مؤكدة أنها لم تكن تعلم بالصور التي عرضها الإعداد على الشاشة خلال الحلقة، وانها لم تشاهدها قبل الهواء.

فيما وصفت الفتاة نفسها بالبطلة لأنها دافعت عن نفسها بعد تعرضها للتحرش، ولم تخجل من الظهور في الإعلام وعرض قضيتها لأنها تمثل ملايين الفتيات.

"فتاة المول" لريهام سعيد: أنا بطلة وأمثل ملايين البنات

comments powered by Disqus

محمد عاشور

1/13/2019 5:16:42 PM

https://www.filfan.com/

2004-2018 © FilFan.com يتم تطويره وإدارته بواسطة

clicking on ".search-btn" adds class "open" on "#search-overlay" clicking on ".close, .confirm" removes class "open" on "#search-overlay" clicking on ".social-btn" adds class "open" on "#social-overlay" clicking on ".close" removes class "open" on "#social-overlay"