بالفيديو- شعبان عبد الرحيم يدافع عن القضاء المصري بعد براءة مبارك

بالفيديو- شعبان عبد الرحيم يدافع عن القضاء المصري بعد براءة مبارك

خالد طه | في الأخبار، تاريخ النشر: الأربعاء ، 3 ديسمبر 2014 - 19:12 | آخر تحديث: الأربعاء ، 3 ديسمبر 2014 - 19:12
شعبان عبد الرحيم شعبان عبد الرحيم
رفض المطرب الشعبي شعبان عبد الرحيم الهجوم الذي تعرّض له قضاة مصر، بعد الحكم ببراءة الرئيس الأسبق حسني مبارك ووزير داخليته حبيب العادلي ومعاونيه من قتل متظاهري ثورة يناير 2011، والتربح وإهدار المال العام.

ودعم شعبان الشهير بـ "شعبولا" القضاء المصري بأغنية جديدة انتهى من تسجيلها من كلمات الشاعر إسلام خليل، والتي أهداها إلى برنامج "العاشرة مساء" من تقديم وائل الإبراشي على قناة "دريم".

وفيما دافع شعبان عبد الرحيم من خلال الأغنية عن القضاء ورجاله، فشن هجوما على أفراد العائلة الحاكمة القطرية بعد هجومه على مصر وعلى الرئيس السيسي، حيث يقول: "أحسن قضاء هو قضائنا وده اللي غايظ أعدائنا، واللي اسمه فيصل آل جاسم ده عميل ونفسه يفرقنا، يا رب يا رحمن يا مجيد أنت الإله وإحنا اللي عبيد، وأنت الوحيد بس يا ربي عالم وعارف مين الشهيد".

وأضاف في أغنيته: كفاية غل وكفاية بقى طيش، في ناس غلابة بيلبسوا خيش، زي ما في شهداء للثورة في برضه شهداء شرطة وجيش.. ضباط وأمناء كتير وجنود فيهم اللي مات وفي المفقود، وطفل أول يوم العيد الصبح مالقاش أبوه موجود.. الأب من البكى عينه دابت، وأم عسكري أو ضابط، لا نزلوا شالوا سلاح ولا طوب ولا واحدة غلطت ولا عابت.. هنلف ليه وندور تاني ما عرفنا مين هو الجاني، يا شهداء حقكم من هيروح والدنيا كلها سمعاني".

اسمع: شعبان عبد الرحيم يدافع عن القضاء المصري إبان براءة حسني مبارك


وتابع: "صحوا اللي غفلان من نومه، قضائنا عادل من يومه، لكن ما بينا فصيل مجنون وخلق عايمين على عومه.. يا ست ناشطة وأخوكي ناشط، الناس خلاص تعبت بقى لاصت، كفاية فوضى ولموا الدور، أصل الحكاية بقى كدة هاصت.. ما ترحمونا أعملوا معروف، على البلد في قلق وفي خوف، عايزين عمل عايزين إنتاج، زهقنا من الطوب والملوتوف.. على البلد مين وكلكم ولا أنتوا حد مأكلكم، دي بلد كل المصريين مش حق واحد ولا ملكه".

ويختتم شعبان عبدالرحيم أغنيته قائلا: "قضائنا عادل في كلامه وعيب نناقش أحكامه عشان في رب حكم وكريم هنقف جميعًا قدامه.. دلوقتي في عندنا ريس مخلص وعادل وكويس.. اشتغلوا بقى وانتجوا زييه وبلاش نقعد بقى ونتيّس".

comments powered by Disqus

2004-2015 © FilFan.com يتم تطويره وإدارته بواسطة

clicking on ".search-btn" adds class "open" on "#search-overlay" clicking on ".close, .confirm" removes class "open" on "#search-overlay" clicking on ".social-btn" adds class "open" on "#social-overlay" clicking on ".close" removes class "open" on "#social-overlay"